Stellantis bakal bawa Jeep dan Citroen kembali ke Malaysia, Leapmotor tawar EV harga mampu milik

Stellantis bakal bawa Jeep dan Citroen kembali ke Malaysia, Leapmotor tawar EV harga mampu milik

Seperti yang kita tahu, Stellantis sudahpun menubuhkan Syarikat Jualan Nasional (NSC) baharu di Malaysia pada Mac tahun ini. Syarikat tersebut akan menguruskan jualan dan khidmat selepas jualannya di Malaysia untuk jenama-jenama di bawah Stellantis, bermula dengan mengambil alih hak pengedaran dan jualan model-model Peugeot di Malaysia dari pengedar sedia ada iaitu Bermaz Auto Alliance (BAA) pada hujung tahun lalu.

Apa selepas ini? Adakah dengan kehadiran Stellantis sendiri ke Malaysia bakal membawa lebih banyak jenama di bawah payung kumpulan automotif tersebut ke sini?

Dalam pendedahan rancangannya untuk 2024 di Malaysia baru-baru ini, Stellantis Malaysia mengesahkan bahawa ia membawa semula jenama Jeep dan juga Citroen kembali ke sini, serta bakal memperkenalkan jenama kenderaan elektrik (EV) mampu milik iaitu Leapmotor.

Stellantis bakal bawa Jeep dan Citroen kembali ke Malaysia, Leapmotor tawar EV harga mampu milik

Jeep yang merupakan pembuat SUV dari Amerika Syarikat akan memenuhi segmen gaya hidup rekreasi dan ia adalah lebih premium berbanding Peugeot. Malah Peugeot juga diletakkan sebagai jenama yang lebih tinggi dari pasaran arus perdana, namun untuk Citroen yang juga berasal dari Perancis, ia akan bersaing dalam segmen pasaran besar-besaran dengan harga yang lebih kompetitif.

Stellantis Malaysia sudahpun mengesahkan bahawa versi EV untuk Peugeot 2008 iaitu e-2008 bakal dilancarkan di Malaysia pada pertengahan tahun ini. Menurut COO Stellantis untuk ASEAN dan pengedaran am Daniel Gonzalez, Stellantis masih belum menetapkan harga untuk model tersebut, dan ia harus dibezakan dengan model-model EV Leapmotor kelak yang akan diletakkan pada segmen lebih mampu milik.

Di Eropah, Stellantis dilaporkan bersedia untuk menghasilkan EV Leapmotor di sebuah kilang di Tychy, Poland, dan baru-baru ini turut dilaporkan bahawa pengeluaran Leapmotor juga dipertimbangkan untuk dibuat di kilang Fiat di Mirafiori, Turin di Itali.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required