Perodua emo-1 EV Concept — Myvi elektrik dengan 68 PS/220 Nm, bateri 55.7 kWh, jarak perjalanan 350 km

Perodua emo-1 EV Concept — Myvi elektrik dengan 68 PS/220 Nm, bateri 55.7 kWh, jarak perjalanan 350 km

Setahun lalu, Perodua mempamerkan rekaan konsep Electric Motion Online (emo), ketika itu dalam bentuk model skala 1:6 yang saiznya kecil sahaja. Kini, setahun kemudian, syarikat itu mempamerkan pula emo-1 yang menggunakan Myvi sebagai kerangkanya untuk menzahirkan prototaip kereta elektriknya pula — kereta dalam saiz sebenar dengan spesifikasi mekanikal yang berfungsi.

Dipamerkan ketika Malaysia Autoshow 2024, model Myvi Conversion ini seperti yang dinyatakan oleh namanya, menggunakan Myvi sebagai kenderaan tumpangannya. Kereta ini dikuaskan oleh sebuah permanent magnet synchronous motor tiga-fasa yang menawarkan 68 PS (kadar 50 kW, dengan puncaknya pada 120 kW) dan 220 Nm (angka 315 Nm dipaparkan di skrin pameran), membolehkan Myvi ini mencapai 100 km/j dalam masa antara tujuh ke sembilan saat.

Perodua emo-1 EV Concept — Myvi elektrik dengan 68 PS/220 Nm, bateri 55.7 kWh, jarak perjalanan 350 km

Motor berkenaan mendapatkan kuasanya daripada bateri lithium-ion NMC dengan kapasiti 55.7 kWh (paparan di panel menunjukkan 56.7 kWh), dan menurut Perodua dapat memberikan jarak perjalanan 350 km (dipaparkan di skrin 400 km) dengan satu cas penuh. Ia mengambil masa lima jam untuk dicas sepenuhnya melalui pengecas AC 11 kW, manakala pengecas DC 50 kW memerlukan hanya satu jam lebih.

Spesifikasi model prototaip ini berbeza daripda kajian EV yang didedahkan tahun lalu, dengan motor elektriknya dikatakan menjana sebanyak 95 PS dan 121 Nm. Pecutan 0-100 km/j pula dalam masa 10 saat, dengan pecutan maksimum 160 km/j. Model prototaip terbaru ini pula didakwa akan memberikan kelajuan maksimum 150 km/j.

Perodua emo-1 EV Concept — Myvi elektrik dengan 68 PS/220 Nm, bateri 55.7 kWh, jarak perjalanan 350 km

emo-1 dikerjakan bermula sejak September 2022, dan sembilan bulan diperlukan untuk membangunkannya sehingga mencapai bentuknya yang terkini sejak Julai tahun lalu, dengan kerjasama rakan niaga dari Australia. Menurut Perodua, satu lagi kemaskini rekaan konsep bagi EV ini akan ditunjukkan pada hujung tahun nanti, berkemungkinan besar ketika KLIMS 2024.

Pengeluaran model EV Perodua dijangka bermula pada tahun depan. Anggaran harganya juga sudah diberikan bayangan: tidak kurang daripada RM50k, dan tidak juga akan melebihi RM100k. Perodua juga akan mengusahakan satu mekanisma bagi memastikan nilai jualan semula EV mereka akan tetap stabil dan tinggi.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.