Perodua EM-O Concept — rekaan untuk EV pertama, sekaligus jadi gambaran untuk Myvi generasi baru?

Perodua EM-O Concept — rekaan untuk EV pertama, sekaligus jadi gambaran untuk Myvi generasi baru?

Sempena Malaysia Autoshow 2023 kali ini, Perodua mempamerkan sebuah rekaan konsep skala kecil bagi model elektrik keluarannya yang akan datang, dikenali dengan nama EM-O (singkatan bagi Electric Motion Online). Secara umumnya, ia menampilkan rekaan futuristik dengan garisan tajam yang mungkin menjadi petunjuk kepada pendekatan rekaan kenderaan syarikat itu ke hadapan.

Bahagan depannya nampak garang, dengan garisan bonet yang ketara, diikuti dengan rekaan lampu depan yang bersegi dan tajam. Rekaan bamparnya nampak sibuk, dengan bukaan udara untuk rekaan gril yang luas dengan kemasan hitam di bahagian sisinya, serta beberapa jalur neon yang mungkin untuk memberi petunjuk bahawa ini rekaan untuk model elektrik.

Perodua EM-O Concept — rekaan untuk EV pertama, sekaligus jadi gambaran untuk Myvi generasi baru?

Bahagian sisinya nampak lebih menarik, dengan penggayaan sangat sporty yang seimbang. Ia rekaan hatchback empat-pintu yang nampak bersih dari bahagian tepi, dengan hanya garis dan lekuk badan yang ketara dan tetap kemas. Pemegang pintunya tersorok, dan kemasan dalam rekaan yang sama seperti bahagian gril di depan menghuni sebahagian besar ruang tingkap penumpang belakang — bukan sesuatu yang praktikal, tetapi kita faham, ini sebuah rekaan konsep.

Rekaan rim juga tertutup, seperti kebiasaannya yang digunakan oleh kenderaan elektrik. Kesinambungan jalur neon di depan juga boleh dilihat sebahagiannya pada rim, serta bahagian bawah badan kenderaan. Berbanding depan, bahagian belakangnya nampak lebih garang.

Dimulakan dari atas dengan rekaan spoiler yang besar, EM-O diberikan rekaan lampu belakang LED dengan kelebaran penuh. Selebihnya semua dibiarkan bersih, dengan dihiasi beberapa garis dan lekuk, sebelum bahagian bawahnya hadir dengan kemasan hitam di sisi serta kesinambungan lagi bagi jalur neon untuk dihabiskan di belakang.

Maklumat lain berkenaan kereta ini ialah ukurannya: 3,895 mm panjang, 1,735 mm lebar dan 1,515 mm tinggi, dengan jarak antara roda 2,500 mm. Ini saiz yang sebenarnya menghampiri saiz Myvi. Dengan kuasa elektrik motor yang didakwa 95 PS dan 121 Nm, pecutan 1-100 km/j dalam masa 10 saat dan laju maksimum 160 km. Bateri 50 kWh pula menawarkan rekaan konsep ini jarak antara 300-350 km, dan dengan pengecas DC — sehingga 300 kW, seperti dinyatakan — ia hanya memerlukan 20 minit untuk menjadikan kapasiti bateri 80%.

Rekaan ini juga mungkin membawa gambaran dan saiz dan keseimbangan rekaan bagi model Myvi akan datang. Jika ini benar, apa pandangan anda tentang rekaan tersebut?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Paul Tan

After dabbling for years in the IT industry, Paul Tan initially began this site as a general blog covering various topics of personal interest. With an increasing number of readers paying rapt attention to the motoring stories, one thing led to another and the rest, as they say, is history.

 
 

Add a comment

required

required