BMW F900 GS dilancarkan di Malaysia – RM88,500

BMW F900 GS dilancarkan di Malaysia – RM88,500

Selain R1300 GS dan CE 02, BMW Motorrad juga melancarkan ‘adik’nya, iaitu F900 GS untuk pasaran Malaysia, dijual pada harga RM88,500. Ia ditawarkan dalam pilihan warna Sao Paulo Yellow dan Racing Blue Metallic.

F900 GS ini masih menggunakan enjin dua silinder sama seperti F850 GS sebelum ini, tetapi kapasitinya telah ditingkatkan kepada 895 cc (sebelum ini 853 cc), sekaligus menjadikan kuasanya juga naik menjadi 105 hp pada 8,500 rpm dan tork 93 Nm pada 6,750 rpm.

Enjin ini kemudiannya dipadankan bersama transmisi enam gear, dan ia diberikan terus bersama dengan Shift Assistant Pro, ataupun quickshifter. Dalam keadaan standard, F900 GS ini menyediakan dua mod tunggangan, iaitu Rain dan Road, sementara tiga lagi mod iaitu Dynamic, Enduro dan Enduro Pro disediakan secara pilihan dalam pakej Ride Modes Pro.

BMW F900 GS dilancarkan di Malaysia – RM88,500

Satu perubahan besar pada F900 GS adalah pengurangan berat sehingga 14 kg, yang dapat dicapai melalui penggunaan tangki bahagn api plastik serta bahagian belakang baru. Berat yang dicatat adalah 219 kg, dengan bahan api tersedia dalam tangki 14.5 liternya.

Kelengkapan baru lain pada F900 GS adalah fork hadapan USD boleh laras sepenuhnya daripada Showa, yang menyediakan jarak gerak hadapan 230 mm, sementara monoshock dengan pelarasan pra beban dan lantunan di belakang menyediakan jarak gerak 215 mm.

Melalui tetapan ini, F900 GS mencatat tinggi tempat duduk 875 mm. Jika ini tidak bersesuaian dengan penunggang, mereka boleh mendapatkan tempat duduk yang lebih rendah atau tinggi (805 mm-890 mm) yang disediakan sebagai pilihan.

Sesuai dengan karekter yang lebih menghala kepada tunggangan offroad, F900 GS dipasang dengan rim spoked 21 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, sementara brek terdiri daripada cakera berkembar 305 mm dengan angkup dua piston di hadapan, dan cakera 265 mm tunggal dengan angkup satu piston di belakang.

Kelengkapan standard lain yang disediakan pada F900 GS, adalah termasuk pelindung enjin, pemanas tangan, pelindung tangan, Dynamic Traction Control, BMW Motorrad ABS Pro, sistem kunci pintar, skrin TFT-LCD 6.5 inci yang boleh disambung kepada telefon, semua lampu jenis LED, rantai M-Endurance serta soket kuasa 12 volt dan USB.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required