BMW F850GS dipertonton di Malaysia – pelancaran pada bulan November, import dari Berlin, Jerman

BMW F850GS dipertonton di Malaysia – pelancaran pada bulan November, import dari Berlin, Jerman

Semasa acara Nightfuel yang berlangsung di Johor Bahru, BMW Motorrad Malaysia telah mempertontonkan sebuah model adventure kelas pertengahan baru iaitu F850GS. Model ini hanya dijangka akan dilancarkan di pasaran pada bulan November ini dan harganya masih belum ditetapkan.

Melihat kepada penampilan, F 850 GS baru ini adalah lebih dinamik dan maskulin, tetapi masih mengekalkan ciri ikonik GS yang sudah dikenali seperti penghadang tayar hadapan yang dipanggil sebagai ‘paruh’ (beak). Bukan setakat gaya, bentuk motosikal ini juga dijadikan lebih baik dengan bahagian belakang yang lebih kurus serta kurang bahagian tajam supaya penunggang tidak terganggu. Penghadang angin depan standard tidak boleh dilaras tetapi boleh ditukar dengan pilihan aksesori.

Untuk mendapatkan kuasa yang lebih baik, enjin dua silinder pada model ini telah diperelok dan kini mempunyai kapasiti 853 cc, mampu menghasilkan kuasa sebanyak 95 hp pada 8,250 rpm dan 92 Nm tork pada 6,250 rpm. Kotak gear pula adalah unit enam kelajuan dengan klac anti-hopping yang menghasilkan tarikan lebih ringan.

Dalam keadaan standard, F 850 GS didatangkan dengan dua pilihan mod tunggangan iaitu Rain dan Road. Sekiranya mahukan perlarasan yang lebih lagi, pengguna boleh mendapatkan pakej Pro yang memberikan tambahan tiga lagi mod iaitu Dynamic, Enduro dan Enduro Pro. Ciri ini apabila digabungkan dengan brek ABS dan Automatic Stability Control (ASC) yang datang secara standard membolehkan motosikal disesuaikan dengan keadaan jalan, termasuk offroad.

Sebagai sebuah motosikal yang dikenali untuk kegunaan jelajah dan offroad, F 850 GS didatangkan dengan suspensi yang panjang – fork teleskopik USD 43 mm dengan jarak gerak 204 mm di hadapan dan monoshock yang boleh dilaras untuk pra beban, lantunan dan serapan dengan jarak gerak 219 mm di belakang. Rim pula adalah jenis lidi 21 inci di hadapan dan 17 inci di belakang.

BMW F850GS dipertonton di Malaysia – pelancaran pada bulan November, import dari Berlin, Jerman

Bahagian panel instrumen juga telah dinaik taraf untuk model baru ini dan ia boleh didapatkan dengan pakej Connectivity tambahan, di mana panel paparan 6.5 inci TFT warna penuh padanya dapat disambungkan dengan pelbagai fungsi seperti menjawab telefon, mendengar muzik dan pelbagai lagi.

Apabila tiba dalam pasaran Malaysia nanti, pembeli boleh memilih tiga warna untuk F 850 GS iaitu Pollux, Light White, Racing Red dan Lupin Blue. Selain itu, ia juga akan ditawarkan dengan pelbagai aksesori rasmi BMW Motorrad serta pakej sama ada Comfort, Touring, Dynamic atau Lights.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required