Chery sudah pasang 10,000 unit model CKD di Malaysia dalam masa 8 bulan menerusi kilang Inokom

Chery sudah pasang 10,000 unit model CKD di Malaysia dalam masa 8 bulan menerusi kilang Inokom

Chery Auto Malaysia hari ini mengumumkan bahawa operasi pemasangan tempatannya bersama Inokom Corporation Sdn Bhd (Inokom) sudahpun mencapai angka produksi mencecah 10,000 unit, hanya selepas lapan bulan ia bermula.

Pemasangan tersebut dibuat di fasiliti sebesar 200 ekar milik Inokom di Kulim, Kedah selepas kerjasama kedua-dua pihak dimuktamadkan pada Mei 2023. Manakala kumpulan pertama Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro berjaya disiapkan dan dihantar kepada pelanggan pada bulan Ogos tahun yang sama.

Menurut Chery Malaysia, dengan permintaan yang semakin meningkat pada pasaran tempatan, barisan produksi kedua turut akan beroperasi di kilang berkenaan, serta bakal memproduksi dua lagi model iaitu Tiggo 7 Pro yang bakal dilancarkan dan juga model EV Omoda E5 yang turut bakal dihasilkan secara CKD di sini.

“Fokus kami adalah sentiasa untuk memberikan produk yang selamat dan boleh diharap kepada pelanggan,” kata presiden Chery Auto Malaysia, Leo Chen.

“Kami komited untuk mengekalkan proses-proses ketat bagi menjamin kualiti selari dengan pengembangan operasi kami di sini,” kata pengarah urusan Sime Darby Motors, Andrew Bishop ketika melancarkan barisan produksi baharu tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required