Tiada rancangan kurangkan cukai jalan kenderaan dengan enjin biasa kerana ia sudah murah – Loke

Tiada rancangan kurangkan cukai jalan kenderaan dengan enjin biasa kerana ia sudah murah – Loke

Awal minggu ini, kerajaan telah mengumumkan struktur cukai jalan baharu untuk kenderaan elektrik (EV), yang menampilkan bayaran yang lebih rendah berbanding kadar yang ditentukan pada 2019.

Ketika sesi soal jawab selepas pengumuman itu dibuat, kami turut bertanyakan sama ada kerajaan ada rancangan atau tidak untuk mengkaji semula struktur cukai jalan (atau dikenali sebagai Lesen Kenderaan Motor/LKM) untuk kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman biasa yang menggunakan bahan api petrol dan diesel bagi memberikan bayaran yang lebih rendah.

Menjawab persoalan itu, menteri pengangkutan Anthony Loke menyatakan bahawa setakat ini kerajaan masih belum berminat untuk membuat apa-apa perubahan terhadap struktur tersebut bagi mengurangkan bayaran LKM bagi kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman.

Menurut Loke, kadar sedia ada yang menggunakan kapasiti enjin sebagai asas sememangnya sudah rendah dan berpatutan. “Untuk kenderaan enjin pembakaran dalaman sedia ada, pada masa ini kami tidak akan membuat sebarang perubahan terhadap cukai jalan kerana kebanyakkan orang masih menggunakannya, dan jika kami mahu naikkan kadar, ia mungkin akan menjejaskan kos mereka,” katanya.

Tiada rancangan kurangkan cukai jalan kenderaan dengan enjin biasa kerana ia sudah murah – Loke

“Jika kami lakukan perubahan, kadarnya mungkin akan lebih tinggi, dan jika kadarnya lebih tinggi bebannya akan ditanggung orang ramai, ditambah dengan rasionalisasi subsidi (bahan api), kami tidak berminat untuk melakukannya,” tambah Loke.

Tahun lalu Loke menyatakan bahawa sementara kajian semula struktur LKM sedang dipertimbangkan, kadar itu mungkin kekal tidak disentuh sekiranya pelaksanaan itu dibuat.

“Ini kerana cukai jalan merupakan antara penyumbang pendapatan terbesar bagi kerajaan, dan sebarang keputusan yang boleh mengurangkan hasil negara, seperti menurunkan bayaran cukai jalan, hanya akan menimbulkan kesan negatif,” katanya.

Menurut Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), cukai jalan telah menjana pendapatan hampir RM3 bilion untuk kerajaan pada tahun lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required