Chery Tiggo 7 Pro 2024 dilancar di Malaysia – CKD, RM123,000, saingan Proton X70, 1.6T, 197 hp/290 Nm

Chery Tiggo 7 Pro 2024 dilancar di Malaysia – CKD, RM123,000, saingan Proton X70, 1.6T, 197 hp/290 Nm

Selepas beberapa kali dipertontonkan dikhalayak umum, hari ini secara rasmi Chery Tiggo 7 Pro dilancarkan pada pasaran tempatan. Seperti dua model enjin pembakaran dalaman Chery yang telah diperkenalkan di Malaysia sebelum ini, Tiggo 7 Pro turut terus diperkenalkan dalam versi pemasangan tempatan (CKD) bagi menawarkan harga jualan yang kompetitif.

SUV segmen-C ini diumumkan hanya ditawarkan dalam satu varian di Malaysia, dan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM123,000. Bagi 2,000 pelanggan terawal, Chery Malaysia turut akan memberikan harga istimewa untuk model ini iaitu hanya RM119,800.

Chery Malaysia menawarkan perlindungan waranti selama tujuh-tahun atau 150,000 km bersama khidmat trak tunda percuma 24/7, dan juga pakej servis percuma selama lima tahun untuk Tiggo 7 Pro ini.

Dengan harga yang ditawarkan ini, Tiggo 7 Pro nampaknya bakal ‘menyerang’ Proton X70 berbanding pesaing lain dalam kelasnya seperti Honda CR-V dan Mazda CX-5. Malah ia mungkin boleh mengacau SUV dari kelas segmen-B seperti Toyota Corolla Cross dan Honda HR-V kerana varian tertinggi model-model ini dijual pada julat harga yang hampir sama dengan Tiggo 7 Pro.

Chery Tiggo 7 Pro 2024 dilancar di Malaysia – CKD, RM123,000, saingan Proton X70, 1.6T, 197 hp/290 Nm

Dari segi saiz, Tiggo 7 Pro menampilkan dimensi 4,513 mm panjang, 1,862 mm lebar dan 1,696 mm tinggi. Jadi jika dibandingkan dengan X70, SUV segmen-C dari Chery ini adalah 6 mm lebih pendek, 31 mm lebih lebar dan 2 mm lebih tinggi. Apa yang menarik, Tiggo 7 Pro dan X70 menampilkan jarak roda yang sama.

Untuk rupa, Tiggo 7 Pro ini direka untuk kelihatan seperti ‘adik’ kepada Tiggo 8 Pro dan tidak kelihatan seperti ‘abang’ kepada Omoda 5 di mana SUV segmen-C Chery itu menampilkan rekaan yang lebih funky.

Antara perincian luaran standard yang diberikan pada Tiggo 7 Pro ini termasuk lampu hadapan LED dengan lampu isyarat membelok jenis sequential, lampu nyalaan siang LED, lampu kombinasi belakang bersama lampu kabus LED, penderia hujan dan juga pintu tailgate belakang bantuan kuasa.

Chery Tiggo 7 Pro 2024 dilancar di Malaysia – CKD, RM123,000, saingan Proton X70, 1.6T, 197 hp/290 Nm

Manakala dalam kabin, perincian utama pada Tiggo 7 Pro ini adalah skrin berkembar yang bersaiz 24.6-inci secara keseluruhan memberikan fungsi sistem infotainmen dan paparan instrumen digital. Ia turut memberikan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, dihubungkan kepada sistem bunyi premium Sony dengan lapan-pembesar suara.

Selain itu ia juga menerima kelengkapan lain seperti tempat duduk hadapan dengan liang pengudaraan larasan kuasa (6 hala pemandu, 4 hala penumpang) dan fungsi memori, roda stereng pelbagai fungsi balutan leatherette, sistem pendingin hawa dua zon dan liang udara kabin belakang, lampu suasana kabin 64-warna dań bumbung panaromik.

Untuk mengecas peranti, Tiggo 7 Pro ini dibekalkan dengan pengecas tanpa wayar pantas 50 watt, port USB Type-C. Dua port 12-volt juga diberikan untuk memberikan bekalan kuasa kepada peralatan elektrik lain, diletakkan pada bahagian hadapan dan but belakang.

Manakala untuk kunci, ia diberikan sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, penghidup enjin jarak jauh dan juga fungsi kunci walkaway.

Satu-satunya varian Tiggo 7 Pro pasaran Malaysia ini dijana oleh enjin 1.6 liter empat-silinder berkuasa 197 hp dan tork maksima 290 Nm. Jadi walaupun kapasitinya lebih kecil, enjin Chery ini lebih berkuasa dari enjin 1.8 liter T-GDI pada X70 yang mampu menghasilkan 184 PS, namun dengan tork sedikit lebih rendah kerana enjin pada Proton berkenaan menjana kadar tork 300 Nm.

Enjin berkenaan digandingkan dengan transmisi klac berkembar automatik tujuh kelajuan 7DCT (didakwa mampu menampung beban tork 390 Nm), membolehkannya memecut dari 0-100 km/j dalam masa 8.3 saat. Kadar penggunaan bahan api pula didakwa mampu mencapai kadar 7.0L/100 km. Tiga mod pemanduan diberikan iaitu Eco, Normal dan Sport.

Untuk keselamatan, Tiggo 7 Pro ini menerima tujuh-beg udara, kamera pemantau panaromik 540-darjah, pemantau tekanan angin tayar, bantuan mula mendaki, kawalan menurun cerun, pemantau titik buta (BSD) dan amaran lintasan trafik belakang (RCTA) bersama fungsi brek (RCTB).

Ia juga diberikan sistem bantuan pemanduan termaju (ADAS), yang memberikan fungsi termasuk Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW) dengan brek kecemasan automatik (AEB), cruise control adaptif (ACC), Multi Collision Brake (MCB), amaran buka pintu (DOW), Integrated Cruise Assist (ICA), amaran pelanggaran belakang (RCW), bantuan tukar lorong (LCA), pengingat tukar lorong (LDR) dan Emergency Lane Keeping (ELK).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required