Volkswagen Golf R dan R Variant Mk8.5 2025 didedah – kini jana 333 PS/420 Nm, kelajuan maksima 270 km/j

Volkswagen Golf R dan R Variant Mk8.5 2025 didedah – kini jana 333 PS/420 Nm, kelajuan maksima 270 km/j

Kita di Malaysia baru sahaja menerima Volkswagen Golf R 2024, iaitu versi Mk8 yang menerima kemaskini kecil dan ditawarkan dalam versi pemasangan tempatan bulan lalu. Namun di Eropah, Golf R kini sudahpun diperkenalkan dalam versi facelift Mk8.5 2025 yang bukan sahaja menerima penyegaran rupa dan perincian, malah ia turut menerima tambahan kuasa kuda!

Golf R Mk8.5 ini masih dijana oleh enjin 2.0 liter empat silinder turbo seperti sebelumnya. Namun ia kini telah ditala semula bagi menghasilkan kuasa 333 PS dan tork maksima 420 Nm, atau 13 PS/20 Nm lebih berkuasa dari versi sebelum ini. Menurut VW, ini seterusnya menjadikan Golf R Mk8.5 ini sebagai Golf produksi paling berkuasa pernah dihasilkan.

Enjin berkenaan masih dipadankan dengan kotak gear klac berkembar automatik DSG tujuh-kelajuan dan juga sistem pacuan semua roda 4Motion. Dengan kuasa tambahan yang diberikan, pecutan 0-100 km/j kini boleh dibuat dalam masa 4.6 saat atau 0.2 lebih pantas dari sebelum ini.

Volkswagen Golf R dan R Variant Mk8.5 2025 didedah – kini jana 333 PS/420 Nm, kelajuan maksima 270 km/j

Kelajuan maksima masih dihadkan pada 250 km/j. Namun sekiranya pemandu memilih pakej R-Performance, Golf R Mk8.5 ini mampu untuk mencapai kelajuan maksima 270 km/j seterusnya menjadikan ia sebagai model produksi R Volkswagen paling pantas disamping Arteon R.

Bagi sistem AWD 4Motion, ia hadir sekali bersama sistem Torque Vectoring R-Performance bagi memberikan kestabilan pemanduan lebih baik serta meningkatkan ketangkasannya dengan mengagihkan tork secara individu pada gandar belakang, bagi mengoptimakan kelajuan di selekoh.

Selain itu pakej R-Performance turut menawarkan dua tambahan mod pemanduan iaitu Drift dan Special. Mod Drift akan berfungsi seperti namanya, manakala mod Special adalah mod yang telah ditala berdasarkan pemanduan di litar Nürburgring Nordscheleife. Vehicle Dynamics Manager dan Dynamic Chassis Control (DCC) masih diberikan pada model kemaskini ini.

Volkswagen Golf R dan R Variant Mk8.5 2025 didedah – kini jana 333 PS/420 Nm, kelajuan maksima 270 km/j

Dari segi rupa, Golf R facelift ini turut menerima rekaan lampu hadapan LED IQ.Light Matrix dan gril serta lampu belakang seiring dengan varian asas dan GTI Mk8.5 yang telah diperkenalkan sebelum ini. Manakala untuk bampar hadapan, ia kini menerima apron yang lebih agresif dan juga liang pengambilan udara yang lebih besar.

Untuk roda, Golf R 2025 ini diberikan set rim aloi forged Warmenau 19-inci sebagai pilihan opsyen yang menampilkan berat hanya 8 kg setiap rim. Set rim ini didakwa turut memberikan aliran udara lebih baik bagi menyejukkan sistem brek, terutamanya ketika dipandu di litar.

Sama seperti Mk8.5 yang lain, Golf R 2025 ini turut menerima skrin sesentuh 12.9-inci yang diintegrasikan bersama ChatGPT dan paparan instrumen Digital Cockpit Pro dengan skrin 10.2-inci. Namun khas untuk Golf R, skrin paparan instrumen turut diberikan tema Sport yang diperbaharui, menampilkan pilihan takometer rekaan-R bulat atau melintang R-View. Dengan pakej R Performance, paparan ini juga memberikan fungsi GPS lap timer dan G-meter.

Seperti biasa Golf R turut diberikan tempat duduk hadapan lebih sporty. Pelbagai opsyen dalaman diberikan antaranya upholsteri kulit Nappa hitam dengan elemen seperti-karbon bersama serlahan biru dan logo ‘R’ pada tempat duduk dan perapi-perapi karbon sebenar.

Di Eropah, Golf R bukan hanya ditawarkan dalam bentuk badan hatchback biasa, ia juga tampil dalam versi wagon yang digelar sebagai Golf R Variant, memberikan ruang kargo belakang berkapasiti 1,642 liter sekiranya tempat duduk di lipat.

VW juga menawarkan model khas Exclusive Golf R Black Edition ketika model ini dilancarkan pada pasaran-pasaran Eropah. Ia datang dengan kemasan-kemasan lebih gelap seperti pada emblem ‘VW’ dan ‘R’, angkup brek berwarna hitam dan logo ‘R’ gelap, set rim Estoril 19-inci berwarna hitam, tip ekzos dan serta lampu hadapan yang turut digelapkan. Ia juga datang standard dengan pakej R-Performance.

Tempahan untuk Volkswagen Golf R 2025 ini boleh dibuat bermula 3 Julai ini di Jerman. Ia dijual pada harga bermula €53,795 (RM271k) untuk model hatchback dan bermula €55,065 (RM278k) untuk Golf R Variant. Versi istimewa Black Edition pula dijual pada harga bermula €58,440 (RM295k).

GALERI: Volkswagen Golf R facelift MK8.5 2025

GALERI: Volkswagen Exclusive Golf R Black Edition 2025

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required