Volkswagen Golf Mk8.5 facelift diperkenal – perubahan gaya dan kemasan dalam, GTE dan GTI tambah kuasa

Volkswagen Golf Mk8.5 facelift diperkenal – perubahan gaya dan kemasan dalam, GTE dan GTI tambah kuasa

Volkswagen baru sahaja memperkenalkan Golf Mk8.5 facelift, dan ia dianggap istimewa kerana 2024 adalah ulang tahun ke-50 nama Golf. Seperti biasa, ia menerima beberapa perubahan dan masih ditawarkan dalam versi hatchback dan juga wagon (Variant).

Berkenaan gaya, perubahan paling jelas adalah lampu utama, yang lebih nipis dan mempunyai DRL bersegi di bahagian tepi. Lampu utama ini datang dalam tiga jenis, iaitu LED standard, diikuti pilihan prestasi yang datang dengan lencana menyala dan jalur LED di tengah, serta IQ.Light LED matrix. Lampu belakang juga mendapat rekaan pencahayaan baru dan mempunyai kesan 3D apabila mengambil pilihan IQ.Light.

Bampar kini mempunyai lebih banyak lekuk, dengan bukaan udara panjang yang menggunakan kemasan jalur mendatar bagi varian biasa, dan diubah menjadi lebih garang dengan rekaan seperti taring dan kemasan honeycomb pada GTE dan GTI. Pilihan warna ada 11 termasuk bumbung warna hitam untuk R-Line, GTE dan GTI, manakala pilihan rim tersedia sehingga unit 19 inci.

Seperti yang pernah ditunjuk dalam teaser, bahagian dalamnya melihatkan penggunaan kembali butang biasa pada stereng menggantikan panel sesentuh. Walaupun begitu, pengawal pendingin hawa masih menggunakan panel seperti itu, tetapi ia telah diletakkan lampu supaya mudah dilihat.

Sistem infotainmen modular generasi keempat (MIB4) Volkswagen kini digunakan pada Golf dan disediakan dalam dua versi. Pilihan asas Ready 2 Discover datang skrin sesentuh 10.4 inci di tengah, manakala versi lebih tinggi, Discover datang dengan skrin 12.9 inci.

Kemudiannya di hadapan pemandu terdapat panel instrumen Digital Cockpit Pro 10.2 inci, yang diberikan secara standard untuk semua varian Golf, dengan informasi profail khas setiap bagi setiap varian. Head-up display yang dipantulkan pada cermin hadapan pula datang sebagai pilihan tambahan pada kedua-dua versi hatchback dan wagon.

Volkswagen Golf Mk8.5 facelift diperkenal – perubahan gaya dan kemasan dalam, GTE dan GTI tambah kuasa

Sistem bantuan pemandu turut menerima peningkatan, dengan Golf kini menerima fungsi Park Assist Pro, yang membolehkan kenderaan dikawal untuk masuk dan keluar dari petak parkir menggunakan telefon. Turut disediakan adalah Area View, yang memberikan pandangan 360 darjah keliling kereta hasil daripada empat kamera, dan dipaparkan pada skrin tengah.

Menurut Volkswagen, Golf facelift ini akan ditawarkan dengan pilihan empat enjin petrol turbo (TSI), dua enjin diesel turbo (TDI), dua enjin petrol turbo dengan sistem hibrid ringkas 48 volt (eTSI) serta dua enjin petrol plug-in hybrid (eHybrid dan GTE). Pada separuh tahun kedua 2024, Golf GTI Clubsport, Golf R dan Golf Variant R pula akan diperkenalkan, kemudiannya diikuti versi pacuan semua roda dengan enjin TSI pada tahun 2025.

Enjin TSI yang disediakan terus bermula dari pelancaran adalah unit 1.5 liter dengan kuasa sama ada 113 hp atau 148 hp, digabungkan bersama transmisi manual enam kelajuan yang menghantar kuasa kepada roda hadapan. Versi hibrid ringkas bagi enjin ini juga ada (1.5 eTSI) disediakan, dengan kuasa yang sama, tetapi cuma datang dengan transmisi DSG tujuh kelajuan. Pilihan di atasnya adalah 2.0 liter TSI dengan kuasa 201 hp dan transmisi DSG tujuh kelajuan.

Mereka yang mahukan enjin diesel mendapat pilihan unit 2.0 TDI 113 hp manual enam kelajuan atau 148 hp DSG tujuh kelajuan – kedua-duanya menggunakan pacuan roda hadapan. Pergi kepada versi plug-in hybrid, eHybrid datang dengan enjin 1.5 liter TSI, motor elektrik, DSG enam kelajuan, kuasa 201 hp, pacuan roda hadapan dan bateri lithium ion 19.7 kWh.

Dengan kapasiti bateri yang telah meningkat, jarak gerak elektrik juga berganda menjadi 100 km dan sekarang boleh dicas dengan menggunakan kuasa AC sehingga 11 kW (sebelum ini cuma 3.6 kW) dan boleh menerima pengecas pantas DC sehingga 50 kW – 10-80% dalam masa 25 minit. Volkswagen mendakwa, tetapan eHybrid ini boleh dibawa sehingga 1,000 km sebelum minyak perlu diisi semula.

Versi prestasi bagi tetapan eHybrid digunakan pada GTE, yang mempunyai kuasa keseluruhan 268 hp – 27 hp lebih tinggi berbanding sebelum ini. Varian GTI juga menyaksikan peningkatan kuasa sebanyak 20 hp, menjadi 261 hp, tetapi tidak lagi ditawarkan dengan transmisi manual enam kelajuan, sebaliknya cuma DSG tujuh kelajuan.

GALERI: Volkswagen Golf Mk8.5 facelift 2024

GALERI: Volkswagen Golf Mk8.5 GTE facelift 2024

GALERI: Volkswagen Golf Mk8.5 GTI facelift 2024

GALERI: Volkswagen Golf Mk8.5 Variant facelift 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required