Jualan Tesla Model Y di Eropah jatuh dari no.1 kepada no.18; carta kini diungguli oleh VW T-Roc dan Golf

Jualan Tesla Model Y di Eropah jatuh dari no.1 kepada no.18; carta kini diungguli oleh VW T-Roc dan Golf

Mei tahun lalu Tesla Model Y mencatatkan sejarah apabila menjadi model EV pertama yang dinobatkan sebagai model terlaris di Eropah dengan mengungguli carta jualan kenderaan di benua berkenaan. Namun untuk Mei 2024, segala-galanya berubah apabila model tersebut hanya berada di kedudukan ke-18 dalam carta yang sama, menurut laporan Carscoop.

Data jualan ini diperolehi dari Dataforce, dan ia menunjukkan bahawa Tesla Model Y hanya dijual sebanyak 10,582 unit, turun mendadak sehingga 49%. Laporan ini menyebut kejatuhan jualan ini antaranya berpunca kerana ada negara yang sudahpun menghentikan subsidi untuk pembelian EV, dan juga mogok pekerja Tesla di Sweden yang menjejaskan penghantaran kepada pelanggan.

Carta jualan kenderaan di Eropah pada Mei 2024 diungguli oleh dua model dengan enjin pembakaran dalaman dari Volkswagen iaitu SUV T-Roc, dan juga versi facelift Volkswagen Golf Mk8.5 yang baru sahaja diperkenalkan di benua berkenaan.

T-Roc mencatatkan jualan sebanyak 19,748 unit, naik sebanyak 19% berbanding bulan sama tahun lalu. Manakala Golf yang diberikan pelbagai kemaskini termasuk penggunaan suis fizikal semula pada roda stereng mencatatkan jualan 19,333 unit atau naik 28%.

Walau bagaimanapun, data ini masih belum dimuktamadkan, namun Auto News pula menjangkakan angka akhir kelak mungkin akan menyaksikan jualan Golf mencatatkan jumlah lebih tinggi berbanding T-Roc.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required