Mercedes-AMG C63S E Performance W206, GLB35 dan GLA45S baru akan lancar di Msia hujung minggu ini

Mercedes-AMG C63S E Performance W206, GLB35 dan GLA45S baru akan lancar di Msia hujung minggu ini

Hujung minggu ini, 5 hingga 7 Julai di KL Base, Sungai Besi, Mercedes-Benz Malaysia akan menganjurkan acara Mercedes-Benz World di mana selain pameran model semasa dan pelbagai aktiviti, mereka juga akan memperkenalkan tiga model AMG baru.

Daripada teaser yang dikeluarkan melalui laman media sosial, kita boleh mengetahui model tersebut adalah Mercedes-AMG C63S E Performance, dan GLB35 4Matic serta GLA45S 4Matic+ facelift.

Mercedes-AMG C63S E Performance

Bermula dengan C63S E Performance, ia diperkenalkan kepada dunia pertama kali September tahun 2022 dan menggunakan asas daripada C-Class W206. Tiada lagi enjin V8 pada model ini, dan ia diganti dengan enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo plug-in hybrid.

Secara keseluruhannya, dengan bantuan motor elektrik di gandar belakang, pakej penggerak ini dapat menghasilkan kuasa 680 PS dan tork 1,020 Nm, lebih banyak daripada C63 yang menggunakan enjin V8 sebelum ini. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 3.4 saat manakala laju maksimum adalah 250 km/j.

Menyampaikan kuasa ini kepada semua empat tayar adalah kotak gear automatik AMG Speedshift MCT 9G sembilan kelajuan dan sistem pacuan semua roda boleh ubah AMG Performance 4Matic+. Selain menggunakan kuasa enjin, ia juga boleh bergerak menggunakan kuasa elektrik daripada bateri 6.1 kWh untuk jarak sehingga 13 kilometer.

Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift

SUV GLB35 4Matic ini diberikan facelift Mac lalu, bersama varian biasanya yang lain. GLB200 dan GLB250 4Matic baru sudah pun tiba di Malaysia bulan lalu, dan sekarang masa untuk versi AMG pula.

Enjinnya masih menggunakan unit petrol empat silinder turbo 2.0 liter, tetapi dibantu dengan starter generator (RSG) yang memberikan tambahan 14 PS (13 hp atau 10 kW) apabila memecut. Melengkapi penggeraknya adalah transmisi automatik klac berkembar AMG Speedshift lapan kelajuan bersama sistem pacuan semua roda AMG Performance 4Matic.

Perubahan gaya yang diberi pada GLB35 adalah sama seperti varian bukan AMG, termasuk lampu hadapan baru dan kemasan bampar yang dibentuk semula. Lampu belakang juga mendapat pencahayaan unik baru, manakala bahagian dalam menyaksikan peningkatan pada sistem Mercedes-Benz User Experience (MBUX).

Mercedes-AMG GLA45S 4Matic facelift

Sama seperti GLB, GLA juga baru mendapat facelift dan beberapa varian sudah tiba di Malaysia, iaitu GLA200 pada Januari, diikuti GLA250 4Matic dan GLA35 4Matic bulan lalu. Ahli seterusnya yang bakal dilancar adalah GLA45S 4Matic+, dengan kuasa 421 PS (416 hp atau 310 kW) dan tork 500 Nm.

Enjin petrol empat silinder 2.0 liter turbo pada model ini dipadankan bersama transmisi AMG Speedshift DCT lapan kelajuan dan sistem pacuan semua roda boleh ubah 4Matic+, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 4.3 saat dan mencapai kelajuan maksimum 270 km/j.

Sama seperti GLB, perubahan gayanya tidak banyak dan antara yang mendapat sentuhan baru adalah bahagian bawah bampar, kemasan keliling roda serta lampu hadapan. Sistem MBUX di dalam SUV ini turut diberi peningkatan.

GALERI: Mercedes-AMG C63S E Performance

GALERI: Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift

GALERI: Mercedes-AMG GLA45S 4Matic facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required