Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift 2024 tiba di Malaysia – RM419k, 306 PS/400 Nm, hibrid ringkas 48V

Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift 2024 tiba di Malaysia – RM419k, 306 PS/400 Nm, hibrid ringkas 48V

Selepas versi facelift Mercedes-Benz GLB dilancarkan di Malaysia bulan lalu, hari ini Mercedes-Benz Malaysia (MBM) melancarkan pula versi prestasi SUV tersebut iaitu Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift ke pasaran tempatan. Ia diperkenalkan sekali dengan Mercedes-AMG C63S E Performance F1 Edition dan GLA45S 4Matic+facelift 2024 di KL Base Sungai Besi, sebelum berlangsungnya acara Mercedes-Benz World yang diadakan pada lokasi sama pada 5 dan 7 Julai ini.

Ia diumumkan dijual pada harga atas jalan tanpa insuran RM418,888. Model ini diperkenalkan pada Mac lalu dan ia menerima tingkat taraf yang sama seperti model bukan AMG, termasuk rombakan rekaan pada apron hadapan dan juga lampu LED hadapan dan belakang signatur. Versi AMG penuh ini juga masih menampilkan konfigurasi lima-tempat duduk berbanding tujuh-tempat duduk pada model GLB200 dan GLB250 4Matic.

Tiada perubahan diberikan pada unit rangkaian kuasa di mana ia masih digerakkan oleh enjin 2.0 liter empat silinder berkuasa 306 PS pada takat 5,800 rpm dan tork maksima 400 Nm Bermuda 3,000 hingga 4,000 rpm. Ia kini turut dibantu oleh sistem hibrid ringkas 48V dengan stater generator digerakkan tali sawat (RSG) generasi kedua yang memberikan tujahan kuasa 14 PS ketika memecut.

Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift 2024 tiba di Malaysia – RM419k, 306 PS/400 Nm, hibrid ringkas 48V

Enjin berkenaan digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik AMG Speedshift lapan-kelajuan, dan kuasa dihantar ke kesemua roda menerusi sistem pacuan semua roda bervariasi AMG Performance 4Matic. Ini membolehkan ia memecut dari 0-100 km/j dalam masa 5.5 saat dan mencapai kelajuan maksima 250 km/j.

Perincian standard luaran yang dibekalkan pada GLB35 ini termasuk lampu hadapan Multibeam LED dengan Adaptive Highbeam Assist Plus, suspensi AMG Ride Control, AMG Dynamic Select, rim aloi ringan AMG 20-inci, angkup brek berwarna merah, dan rel humbug aluminium digilap.

Manakala pada bahagian dalaman, ia disertakan dengan tempat duduk sport yang dibalut kulit sintetik Artico dan gentian mikro Microcut larasan kuasa dan fungsi memori, roda stereng AMG Performance dibalut kulit Nappa, perapi kemasan Star Pattern, tali pinggang keledar berwarna merah, sistem pendingin hawa dua zon Thermotronic, lampu suasana 64-warna, pad pengecas tanpa wayar, kemasan bendul pintu bernyala AMG dan karpet kaki AMG.

Mercedes-AMG GLB35 4Matic facelift 2024 tiba di Malaysia – RM419k, 306 PS/400 Nm, hibrid ringkas 48V

Ia juga menerima sistem infotainmen Mercedes-Benz User Experience (MBUX) generasi NTG7 serta diberikan paparan dan fungsi khas AMG menerusi dua skrin 10.25-inci, disambungkan kepada sistem bunyi surround Burmester, serta menerima sokongan Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar.

Untuk keselamatan pula, ia diberikan sistem bantuan pemanduan yang mlerangkumi Parking Package dengan kamera 360-darjah, Active Parking Assist, Driving Assistance Package, Active Distance Assist Distronic, Active Blind Spot Assist, Active Lane Keeping Assist, Active Brake Assist dan Exit Warning Assist.

Sama seperti C 63 SE Performance dan GLA 45 S facelift, MBM menyatakan bahawa penghantaran pertama GLB 35 facelift ini akan dibuat bermula pada bulan Ogos.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required