Proton eMas beri petunjuk model — S70 Hybrid, Geometry Xingyuan EV dan SUV dari Geely Galaxy E5?

Proton eMas beri petunjuk model — S70 Hybrid, Geometry Xingyuan EV dan SUV dari Geely Galaxy E5?

Proton baru saja menunjukkan iklan teaser bagi model elektrik di bawah jenama kenderaan tenaga baru (NEV) eMas (dieja e.MAS) yang bakal diperkenalkan kelak. Awalnya, dijangka mungkin hanya akan ada satu model EV yang menggunakan asas dari Geely Galaxy E5, tapi melalui teaser ini nampaknya akan ada sebuah lagi sedan dan sebuah hatchback/SUV juga.

Identiti model terbabit bagaimanapun masih dirahsiakan. Cumanya, Geely ada menawarkan beberapa sedan elektrifikasi di China, termasuklah model plug-in hybrid Preface L Zhiqing dan Emgrand L Hi-P, namun siluet bentuk yang ditunjukkan ini sama dengan S70. Ini mungkin memberi petunjuk kepada versi elektrifikasi bagi sedan empat-pintu Proton itu.

Menguatkan lagi andaian ini, Geely memang sudah menjual versi hibrid bagi Emgrand generasi keempat, yang menggunakan unit 1.8 liter metanol NA empat-silinder dengan janaan 132 PS/175 Nm, yang digandingkan juga dengan sebuah motor elektrik 136 PS/320 Nm, transmisi hibrid khusus (DHT) tiga-kelajuan dan bateri 1.83 kWh.

Jika benar begitu, ia tidaklah mengejutkan kerana Geely dilaporkan sebelum ini terbuka untuk bekerjasama dengan Malaysia untuk memperkenalkan kereta dikuasakan oleh metanol di sini, walaupun belum ada sebarang perincian berkaitan tempoh pengenalannya lagi. Jika S70 hibrid yang menggunakan metanol betul-betul akan tiba, ini bermakna bahan bakar tersebut juga akan diperkenalkan di sini lebih cepat daripada jangkaan awal.

Kereta kedua pula sudah tidak asing lagi dikaitkan dengan eMAS, iaitu sebuah SUV yang menggunakan asas dari Galaxy E5, yang mungkin akan diberikan nama eMas7 atau eMas E7. Dijangka akan dijual di China tidak lama lagi, versi dari Geely itu akan ditawarkan dengan motor elektrik tunggal di depan dan menghasilkan 218 PS (160 kW) dan 320 Nm tork.

Pilihan dua kapasiti bateri lithium iron phosphate (LFP) diberikan — 49.52 kWh dan 60.22 kWh — memberikan jarak CLTC masing-masing sejauh 440 km dan 530 km. Versi Proton eMas juga boleh dijangka akan menggunakan mekanikal yang sama.

Bagi model ketiga pula, ini yang paling mengejutkan. Siluetnya mengingatkan kepada smart #1, tetapi kereta itu sudah pun diperkenalkan di Malaysia dan ditawarkan di bawah payung yang berbeza melalui anak syarikat Proton juga, iaitu Pro-Net.

Jadi, ini menggunakan asas dari model yang mana? Tekaan yang mungkin berasas ialah Geometry Xingyuan, yang memang mempunyai rekaan mirip smart #1 tetapi dengan condong cermin yang kurang tegak. Di China, hatchback elektrik tersebut akan bersaing dengan BYD Dolphin dan di dakwa akan menawarkan kuasa 79 PS (58 kW) dan 116 PS (85 kW) dengan bateri LFP.

Dengan adanya teaser rasmi ini daripada Proton, kemungkinan untuk kita menerima ketiga-tiga model ini agak tinggi, dengan model pertama dijanjikan bakal diperkenal pada Disember tahun ini. Untuk dua model lagi, belim tahu apakah perancangan sebenarnya. Makin menarik barisan model Proton eMas yang akan tiba nanti?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required