GWM Haval H6 sah akan lancar di Malaysia Q3 2024

GWM Haval H6 sah akan lancar di Malaysia Q3 2024

Mungkin kita sudah dengar banyak kali, GWM Haval H6 akan dilancarkan di Malaysia. Malah, berita ini sudah masuk beberapa tahun. Kini ada perkembangan terbaru, apabila Great Wall Motor mengeluarkan kenyataan berkenaan rancangan syarikat di Malaysia dan menyatakan Haval H6 sah akan dilancar pada suku ketiga 2024. SUV tersebut akan menjadi model CKD pertama GWM di Malaysia, dan dipasang di EPMB Melaka.

“Penubuhan kilang CKD di Malaysia akan memainkan peranan penting dalam rancangan GWM untuk membuat kehadiran di pasaran ASEAN dengan rangkaian infrastruktur jualan, servis selepas jualan dan alat ganti yang lengkap,” kata GWM.

“Kerjasama strategik ini dibuat untuk menawarkan barisan kenderaan yang mampu milik dan berkualiti tinggi, sambil mewujudkan lebih banyak peluang kerja kepada rakyat Malaysia. Strategi ini juga mengembangkan rangkaian pengeluaran GWM di luar negara dan lebih memenuhi keperluan pengguna di pasaran luar,” tertulis lagi di dalam siaran akhbar yang dikeluarkan.

“Komitmen kami untuk memberikan produk inovatif dan servis cemerlang sentiasa menjadi kepentingan dalam misi kami di Malaysia. Kami letakkan sasaran untuk menjadikan GWm sebagai satu jenama yang boleh dipercayai dan dikenali dengan dedikasi kepada kualiti serta kepuasan pelanggan,” kata pengarah urusan GWM Malaysia, Mike Cui An Qi.

Pernah ditunjukkan sewaktu Malaysia Autoshow awal tahun ini, Haval H6 mempunyai dua varian yang digerakkan oleh enjin hibrid sama, menggabungkan enjin empat silinder 1.5 liter turbo 150 PS/230 Nm dengan motor elektrik 177 PS/300 Nm yang disepadukan dalam transmisi Dedicated Hybrid Transmission (DHT) dua kelajuan. Kuasa keseluruhannya adalah 243 PS dan 530 Nm, dengan penggunaan bahan api di sekitar 5.2l/100 km.

Bagi sistem bantuan pemandu ADAS pula, H6 dilengkapi dengan sensor ultrasonik, kamera dan juga radar untuk memberikan fungsi seperti Autonomous Emergency Braking (AEB), Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Rear Cross Traffic Alert, Lane Change Assist dan Wisdom Dodge System yang boleh menjaga jarak selamat daripada kenderaan yang besar.

GALERI: Haval H6

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required