MITI tidak pernah umum Tesla akan buka kilang di M’sia; inisiatif BEV untuk semua pengeluar EV – Zafrul

MITI tidak pernah umum Tesla akan buka kilang di M’sia; inisiatif BEV untuk semua pengeluar EV – Zafrul

Berhubung dengan hasrat Tesla Inc (Tesla) membatalkan rancangan bagi membina kilang pengeluarannya di Asia Tenggara, Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz berkata, laporan mengenai pembatalan hasrat Tesla ini bukanlah kenyataan rasmi dari jenama pengeluar EV itu sendiri, sebaliknya hanya memetik sumber yang anonymous ataupun tak bernama.

“Tanya Tesla…Betul ke Tesla tak jadi bina kilangnya di Asia Tenggara? Laporan ini diterbitkan oleh sebuah akhbar Thailand dan dipetik semula oleh akhbar negara kita. Pertamanya, laporan tersebut bukanlah kenyataan rasmi Tesla, sebaliknya hanya memetik sumber yang anonymous ataupun tak bernama. Jadi, bila ditanya, jawapan saya ialah wartawan perlu semak kesahihan berita ini dengan Tesla, kerana sumber berita ini bukanlah Tesla,” katanya menerusi kenyataan yang dikongsikan di Facebook rasminya.

Zafrul turut berkata, MITI juga tidak pernah mengumumkan bahawa Tesla akan membuka kilangnya di negara ini. “Memang kita adakan perbincangan dengan Elon Musk dalam usaha menarik pelaburan, tetapi Tesla tidak pernah membuat komitmen untuk membuka kilang di sini,”katanya lagi.

MITI tidak pernah umum Tesla akan buka kilang di M’sia; inisiatif BEV untuk semua pengeluar EV – Zafrul

Dalam masa yang sama, beliau turut menafikan bahawa kerajaan Malaysia memberikan pelbagai keistimewaan kepada Tesla. Menurut Zafrul, dalam usaha mengukuhkan ekosistem EV, Kerajaan telah memperkenalkan Inisiatif Peneraju Global Kenderaan Elektrik Bateri (BEV) yang terbuka untuk mana-mana pembuat kenderaan EV.

“Antara syarat-syarat yang dikenakan ialah memasang sekurang-kurangnya 50 unit ultra fast charger dengan kapasiti melebihi 180 kWh. Selain itu, perlu memastikan sekurang-kurangnya 30% daripada ultra fast charger yang telah dibangunkan di Malaysia dibuka untuk kegunaan awam iaitu untuk jenama kenderaan selain daripada jenama milik syarikat.

“Syarat ketiga pula, perlu bekerjasama dengan sekurang-kurangnya 10 syarikat tempatan dalam membangunkan ekosistem industri perkhidmatan pengecasan EV termasuk menggunakan kontraktor tempatan yang membuat pemasangan pengecas EV, pembekal peralatan seperti transformer, kabel dan lain-lain lagi.”

Tujuan inisiatif ini ialah untuk meningkatkan rangkaian pengecas untuk kegunaan pemilik kenderaan EV tempatan dan juga meningkatkan penyertaan syarikat tempatan dalam ekosistem pengecasan EV. Setakat ini, menurut beliau, hanya Tesla yang telah memohon dan diluluskan penyertaannya dalam inisiatif Global BEV ini tetapi kita mengalu-alukan penyertaan pembuat EV lain.

MITI tidak pernah umum Tesla akan buka kilang di M’sia; inisiatif BEV untuk semua pengeluar EV – Zafrul

Tambahnya, melalui program yang serupa, negara seperti China, Hong Kong, dan Norway telah mempercepatkan peralihan kepada kenderaan elektrik. Apabila ini berlaku, banyak PKS tempatan mendapat manfaat daripada penyertaan dalam ekosistem EV.

“Sekali lagi saya ulang, MITI atau mana-mana agensinya tak pernah buat pengumuman Tesla akan buka kilangnya di Malaysia. Walau apapun, MITI akan terus berusaha menarik pelaburan berkualiti tinggi ke Malaysia. Strategi untuk menarik pelaburan dalam industri automotif tidak terhad kepada Tesla sahaja,” tegasnya lagi.

Zafrul turut berkata, dari tahun 2022 hinggalah suku pertama 2024, Malaysia telah menarik pelaburan bernilai RM24.55 bilion dalam aktiviti pembuatan berkaitan EV daripada syarikat seperti Chery, Gemilang Coachwork, Samsung SDI Energy, NexV Manufacturing dan EVE Energy. “Malahan pengeluar tempatan turut menyokong rantaian bekalan global Tesla dengan membekalkan alat ganti, komponen dan sistem automasi kilang kepada mereka.

“Selain pelaburan dalam sektor automotif, Kerajaan juga menarik pelaburan dalam pelbagai sektor lain. Bagi Suku Pertama 2024 sahaja, pelaburan diluluskan adalah RM83.7 bilion iaitu naik 13% berbanding tahun lepas. InsyaAllah, MITI akan terus berusaha untuk menarik pelaburan berkualiti bagi mewujudkan lebih banyak pekerjaan untuk rakyat Malaysia,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required