Toyota Camry 2024 sudah mendarat di Singapura – hanya varian Elegance 2.5L hybrid berkuasa 231 PS

Toyota Camry 2024 sudah mendarat di Singapura – hanya varian Elegance 2.5L hybrid berkuasa 231 PS

Toyota Camry generasi ke-sembilan yang membuat kemunculan sulung globalnya pada November tahun lalu kini sudahpun tiba ke rantau Asia Tenggara, dengan Singapura menjadi pasaran pertama Camry dengan kod casis XV80 itu. Pada pasaran berkenaan, Camry ditawarkan hanya dalam satu varian iaitu Camry Elegance dengan harga SGD246,888 (sekitar RM821k) termasuk Sijil Hak Memiliki Kenderaan (COE).

Model varian tunggal tersebut menerima unit rangkaian kuasa hibrid yang menggandingkan enjin A25A-FXS 2.5 liter empat silinder NA berkuasa 188 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 221 Nm bermula 3,200 hingga 5,200 rpm, bersama motor elektrik 1VM berkuasa 136 PS dan tork 208 Nm. Secara keseluruhan, Camry ini dibekalkan kuasa penuh 231 PS.

Motor elektrik tersebut menerima tenaga dari bateri lithium ion, dan kuasa putaran dialihkan ke roda hadapan menerusi transmisi CVT elektronik. Had laju ditetapkan pada 180 km/j dan Camry hybrid ini menelan petrol hanya 5.1 liter untuk perjalanan 100 km. Dengan penghasilan emisi CO2 kini pada kadar 115 g/km membolehkan Camry tersebut berada dalam kelas A2 untuk Skim Emisi Kenderaan (VES) terkini di Singapura.

Toyota Camry 2024 sudah mendarat di Singapura – hanya varian Elegance 2.5L hybrid berkuasa 231 PS

Model generasi baharu ini menampilkan dimensi 4,920 mm panjang, 1,840 mm lebar, 1,455 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,825 mm. Jadi berbanding model generasi sedia ada yang masih dijual di Malaysia, Camry XV80 berkenaan adalah 35 mm lebih panjang, tetapi dimensi lain masih lagi sama.

Camry pasaran Singapura ini hadir dengan rupa luaran yang sama seperti model yang diperkenalkan di Amerika Syarikat akhir tahun lalu. Ia menerima muka hadapan dengan rekaan ‘Jerung Hammerhead‘ seperti model-model baharu Toyota yang lain, menampilkan lampu utama berbentuk-C yang bersambung dengan lampu nyalaan siang dan gril hadapan.

Manakala pada bampar hadapan ia diberikan gril bersaiz besar yang disertakan dengan tirai udara tersembunyi pada bahagian bawah. Sementara di belakang, ia turut menampilkan lampu yang juga menerima rekaan berbentuk-C, bersama penutup but yang direka terbina sekali bersama spoiler ‘ekor itik’.

Toyota Camry 2024 sudah mendarat di Singapura – hanya varian Elegance 2.5L hybrid berkuasa 231 PS

Antara kelengkapan standard yang dibekalkan pada Camry pasaran Singapura ini termasuk rim aloi 18-inci dengan tayar 235/45R18, lampu hadapan LED, lampu nyalaan signa LED, lampu kabus LED hadapan dan belakang, lampu belakang LED, pedal penukar gear, tempat duduk hadapan larasan kuasa, paparan head-up, paparan instrumen digital dengan skrin 12.3-inci, mod pemanduan Eco, Normal dan Sport, penderia hujan, upholsteri kulit, pendingin hawa tiga zon, dan bumbung suria panaromik.

Ia juga diberikan skrin infotaimen bersaiz 12.3-inci yang menyokong fungsi Apple CarPlay tanpa wayar dan Android Auto, dan bunyinya disalurkan menerusi sistem audio JBL dengan sembilan pembesar suara.

Sedan segmen-D ini turut menerima kabin belakang yang mewah, disertakan dengan perincian seperti panel kawalan sesentuh bina-dalam pada perehat tangan untuk melaras sudut tempat duduk, pelindung cahaya cermin belakang, pendingin hawa dan juga sistem audio. Manakala ruang but pula menyediakan ruang seluas 500 liter.

Bagi kelengkapan keselamatan, Camry ini diberikan dengan lapan beg-udara secara standard, dan diberikan sistem bantuan pemanduan seperti brek kecemasan automatik, (dengan parking support), cruise control adaptif, bantuan pengesan lorong, amaran keluar lorong, lampu tanggi automatik, pemantau titik buta, kamera 360-darjah dan pengenal tanda trafik.

Sebanyak sembilan warna badan ditawarkan untuk Camry pasaran Singapura ini iaitu Platinum White Pearl Mica, Silver Metallic, Precious Metal, Attitude Black Mica, Emotional Red 3, Previous Bronze dan Dark Blue Mica. Sementara kabin pula boleh dipilih dalam tiga tema warna iaitu Fromage, Hitam dan Kuning Perang.

Di Malaysia pasaran sedan segmen-D dilihat semakin terancam di mana tempatnya kini sedang beransur-ansur diganti dengan lambakan model-model SUV dan juga sedan jenama premium dari Eropah yang kini ditawarkan pada julat harga lebih kurang sama.

Nissan Teana sudah lama tiada, manakala jualan Honda Accord juga telah dihentikan dari pasaran Malaysia mulai tahun ini. Dengan saingan hanya tinggal dari Volkswagen Arteon dan Mazda 6 yang kedua-duanya juga dilihat berada ‘di penghujung usia’, adakah UMW Toyota berminat untuk membawa masuk Camry XV80 ini bagi menggantikan model XV70 yang menerima facelift kali terakhir pada 2022?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required