Kerajaan suntik dana sokongan RM250j untuk Proton

Proton_Iriz_Review_-019

Kerajaan bersedia menyuntik dana sebanyak RM250 juta seperti yang dijanjikan kepada Proton, menerusi langganan 250 juta Saham Keutamaan Boleh Tukar Boleh Tebus Terkumpul (RCCPS).

Dalam satu pemfailan dengan Bursa Malaysia semalam, DRB-Hicom berkata keputusan Proton bagi cadangan pengeluaran telah dibuat selepas satu mesyuarat antara petugas khas yang ditubuhkan bagi memantau rancangan pemulihan syarikat pengeluar automotif ini bersama wakil-wakilnya yang lain pada 10 Ogos lalu, laporan The Sun.

Pasukan petugas khas ini, diketuai oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), dengan ahli yang dilantik oleh kerajaan.

Pada 16 Ogos lalu, Proton telah menghantar surat rasmi kepada Menteri Kewangan untuk menyatakan keputusannya berhubung baki dana kewangan sokongan daripada kerajaan berjumlah RM250 juta akan diperoleh menerusi RCCPS yang dijual pada harga RM1 sesaham kepada Govco Holdings Bhd, yang 99.99% dimiliki oleh Kementerian Kewangan (Diperbadankan).

Ia adalah sebahagian daripada pinjaman mudah yang disalurkan oleh kerajaan kepada Proton, bernilai RM1.5 bilion. Di mana perkongsian ini turut diluluskan oleh pemegang saham DRB-Hicom.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required