Kerajaan sedang bincang kaedah pengumpulan dana berjumlah RM1.5 bilion untuk Proton – Mustapa

tokpa-iriz-ev-1

Susulan berita mengenai kerajaan telah meluluskan permohonan Proton untuk mendapatkan pinjaman mudah berjumlah RM1.5 bilion pada minggu lalu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Kementerian Kewangan sedang membincangkan kaedah pengumpulan dana tersebut.

Katanya, setakat ini belum ada pendekatan muktamad bagi pengumpulan dana tersebut dan Kementerian Kewangan akan membuat pengumuman setelah kaedah berkenaan dikenal pasti, laporan Bernama.

“Kementerian Kewangan telah berjumpa pihak pengurusan syarikat tersebut setelah pengumuman dibuat pada Jumaat lepas.

“Secara amnya, mereka boleh terima syarat-syarat yang ditetapkan, dan kita tidak nampak ada masalah besar. Bagaimanapun, kerajaan akan mengeluarkan jadual pelan rasionalisasi tersebut kepada syarikat (Proton), satu dari sudut kerajaan manakala satu lagi dari sudut syarikat,” katanya.

Mustapa berkata, jadual dari sudut syarikat menunjukkan Proton memerlukan bantuan dalam masa terdekat dan memandangkan ia merupakan satu industri yang penting kepada negara serta mempunyai persaingan hebat, kerajaan perlu bersikap realistik dan membantunya.

“Bagaimanapun, semua perincian diserahkan kepada Proton. Kerajaan cuma memantau syarat yang telah ditetapkan Kementerian Kewangan, dan tidak masuk campur dari segi operasinya,” kata beliau.

Ketika ditanya sama ada masalah Proton itu sama seperti yang dihadapi syarikat penerbangan negara, Malaysia Airlines Bhd, Mustapa berkata ia merupakan dua masalah yang berbeza.

Proton_Iriz_Drive_ 028

“Proton tidak seperti MAS. Ia adalah syarikat persendirian namun oleh kerana ia mengeluarkan kereta nasional, dan kita juga melihat kepada kebajikan 60,000 pekerja serta vendor yang membekalkan komponen kereta tersebut kepada syarikat-syarikat lain.

“Inilah rasional kenapa kita membuat keputusan berhubung pemberian pinjaman mudah kepada mereka. Kita berharap Proton akan mencatatkan prestasi lebih baik memandangkan ia adalah penting kepada 60,000 individu yang bekerja di sana,” katanya.

Walau bagaimana pun, terdapat beberapa syarat dikenakan kepada Proton untuk memulihkan perniagaan, antaranya, syarikat itu perlu meyakinkan kerajaan mengenai model perniagaan baharunya supaya perniagaan berdaya maju dan berdaya saing,

Selain itu, Proton perlu mewujudkan pelan penstrukturan semula syarikat itu serta menyediakan pelan strategik untuk memperluaskan pasaran di dalam dan luar negara.

Ia juga perlu mendapatkan rakan kongsi asing terkemuka yang akan membantu dalam penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta menjadi syarikat yang berdaya maju serta berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required