Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Lambakan model-model EV dari China ke Thailand nampaknya bukan hanya menjejaskan pengeluar-pengeluar kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman dari Jepun seperti Honda yang baru-baru ini dilaporkan bakal menutup salah satu kilang pemasangannya di sana, malah ia kini telah menjejaskan keseluruhan industri automotif negara itu termasuk segmen EV itu sendiri.

Kedatangan model-model EV China ini ke Thailand adalah hasil dorongan yang diberikan oleh kerajaan negara itu sendiri, yang menawarkan subsidi besar bagi menggalakkan penggunaan EV dan juga menarik pelaburan-pelaburan dari pengeluar automotif Tanah Besar bagi membina kilang di sana. Namun strategi ini tidak mendatangkan keuntungan seperti dijangka, sebaliknya ia menyebabkan pengeluaran EV yang lebih dari permintaan, seterusnya memberikan kesan buruk ke atas industri secara keseluruhan, lapor Nikkei Asia.

Menurut jabatan eksais Thailand, sebanyak 185,029 unit EV telah di bawa masuk ke negara itu sejak 2022 selepas kerajaan memulakan program subsidi, yang menawarkan geran kepada pengeluaran-pengeluar EV China sehingga 150,000 baht (RM19,350) untuk setiap kenderaan. Walau bagaimanapun, data jabatan pengangkutan awam Thailand hanya merekodkan pendaftaran sebanyak 86,043 unit EV di sana, menunjukkan sekurang-kurang 90,000 unit EV masih lagi tidak terjual.

Lambakan unit-unit EV yang tidak terjual ini kemudiannya telah menyebabkan perang harga tercetus, yang akhirnya turut memberikan kesan tidak langsung kepada pengeluar dalam segmen kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman serta rantaian pembekal tempatan.

Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Bagi pembuat kereta, sekiranya penghentian produksi dan penutupan kilang berlaku, rantaian bekalan juga semestinya terjejas, dan menyebabkan banyak pengeluar alat ganti terpaksa ditutup kerana pembuat EV China yang diberikan bersubsidi ini tidak membeli komponen dari sebahagian besar daripada mereka.

Program subsidi ini juga menghapuskan tarif ke atas EV China yang diimport untuk dijual di Thailand, dengan syarat syarikat China berkenaan perlu menghasilkan EV dengan jumlah yang sama di Thailand dengan unit yang telah mereka import ke negara itu sejak 2022. Produksi disasarkan untuk bermula tahun ini, dan kenderaan yang diberikan subsidi dibenarkan untuk dijual sama ada dalam negara atau dieksport.

BYD yang baru membuka kilang pembuatannya di Thailand, telah menjadi pengeluar paling agresif berbanding enam pembuat lain yang turut telah melabur di bawah skim yang sama. Jenama itu telah mengurangkan harga model Atto terbaharu sebanyak 340,000 baht (RM43,900), atau 37% lebih murah berbanding harga pelancaran 899,000 baht (RM116,000). Neta pula telah mengurangkan harga model V-II sebanyak 50,000 baht (RM6,450), atau 9% lebih murah dari 549,000 baht (RM70,850) yang diumumkan ketika pelancaran.

Keadaan ekonomi Thailand yang sedang lemah juga memainkan peranan dalam kemerosotan yang dilihat dalam sektor automotif ini, kerana kini lebih ramai orang kurang membuat pembelian yang mahal. Hanya 260,365 kenderaan dijual dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini, turun 23% daripada tempoh yang sama tahun lalu, dan ia merupakan rekod jualan paling rendah dicatatkan dalam sedekad, lapor Persekutuan Industri Thai.

Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Gelombang daripada semua ini sudah tentu menjangkau keseluruhan sektor automotif, yang menggaji lebih 750,000 pekerja dan menyumbang kira-kira 11% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK), menjadikannya penyumbang keempat terbesar kepada ekonomi kerajaan negara itu.

Jualan kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman telah mula jatuh sejak subsidi EV mula mengurangkan harga kereta dalam segmen tersebut. Honda adalah yang paling terkesan kerana jenama Jepun itu 90% model keluarannya di Thailand adalah model yang digerakkan oleh enjin konvensional.

Awal bulan ini, Honda mengumumkan bahawa ia akan menghentikan pemasangan kenderaan di kilangnya di Ayutthaya menjelang 2025 dan menyatukan operasi di kilangnya di wilayah Prachinburi. Langkah itu adalah sebahagian daripada rancangan untuk mengurangkan pengeluaran tahunan di Thailand kepada 120,000 unit setahun, turun daripada 270,000 unit setahun.

Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Ada juga pengeluar Jepun lain menghentikan sepenuhnya produksi mereka, dengan Subaru telah mengumumkan bahawa ia akan menghentikan operasi pemasangan kereta di Thailand (dan Malaysia) menjelang akhir tahun ini. Suzuki dijangka akan mengikut langkah sama menjelang 2025.

Penurunan dalam skala ini telah secara semula jadi turut menjejaskan pembuat alat ganti kenderaan yang membekalkan komponen. “Tempahan alat ganti telah menurun sebanyak 40% setakat tahun ini,” kata Sompol Tanadumrongsak, presiden Persatuan Pengilang Alat Ganti Thai, dan menyatakan bahawa setiap pemasang kereta telah “memotong kapasiti sebanyak 30% hingga 40% setakat tahun ini.”

“Kebanyakan pembuat alat ganti tempatan memendekkan operasi mereka kepada hanya tiga hari seminggu apabila permintaan menurun,” katanya, sambil menambah bahawa lebih dari 10 syarikat telah terpaksa menutup perniagaan. Sompol menjangkakan industri akan terus menguncup kerana ia sedang melalui fasa yang disifatkan akan menjadi peralihan kepada EV secara kasar.

Lambakan EV China di Thailand – 90,000 unit tidak terjual, jejaskan sektor automotif secara keseluruhan

Sompol menyatakan bahawa vendor-vendor tempatan di Thailand ini tidak membekalkan komponen kepada kilang-kilang yang memasang EV di negara tersebut. Ini kerana jenama-jenama dari tanah besar tersebut menggunakan asas operasi lazim dengan bergantung pada import dari China atau pada rantaian bekalan kos rendah mereka sendiri.

Buat masa sekarang, kerajaan Thailand tidak menunjukkan sebarang tanda untuk mengubah hala tuju dasar walaupun tekanan terhadap pembuat kereta tradisional dan pembekal alat ganti mereka. “Kami gembira terdapat lebih banyak pembuat EV China melabur di sini di Thailand kerana ia mencerminkan bahawa mereka yakin tentang dasar kami untuk menyokong EV,” kata Narit Therdsteerasukdi, setiausaha agung lembaga pelaburan negara (BoI).

“Bagaimanapun, adalah bagus jika anda boleh memberi sokongan kepada pengeluar alat ganti kami dengan menggunakan beberapa alat ganti kereta keluaran syarikat Thailand,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required