Perlumbaan Super GT kembali ke Sepang untuk musim 2025; pusingan ke-3, bermula 27-28 Jun

Perlumbaan Super GT kembali ke Sepang untuk musim 2025; pusingan ke-3, bermula 27-28 Jun

GT Association (GTA) hari ini telah mengumumkan kalender sementara untuk siri perlumbaan Super GT bagi musim 2025, menyaksikan ia bakal kembali ke Litar Antarabangsa Sepang Petronas untuk pusingan ketiga yang akan berlangsung pada 27 hingga 28 Jun tahun hadapan. Ia merupakan satu-satunya pusingan Super GT 2025 yang dilangsungkan diluar Jepun, dan yang pertama sjak 2019.

Pusingan di Sepang ini sepatutnya berlangsung pada musim 2020 dalam format perlumbaan malam, namun ia terpaksa dibatalkan kerana Pandemik Covid-19 yang melanda dunia ketika itu. Sepang juga pernah menganjurkan perlumaan Super GT ini bermula musim 2000 hingga 2013.

Kehadiran semula perlumbaan Super GT ke Malaysia ini sebenarnya sudah dibayangkan pada awal tahun ini, di mana tiga pengeluar utama yang berlumba iaitu Toyota, Honda dan Nissan telah membuat ujian tayar menggunakan jentera kelas GT500 masing-masing di Sepang pada Januari lalu.

Sebanyak lapan pusingan perlumbaan dirancang untuk siri perlumbaan Super GT bagi musim 2025 ini, bermula dengan pusingan pertama yang akan dilangsungkan di Litar Antarabangsa Okayama pada 12 hingga 13 April.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required