Proton catat jualan tahunan lebih 100,000 unit untuk tahun ke-6 berturut-turut; permintaan X50 terus tinggi

Proton catat jualan tahunan lebih 100,000 unit untuk tahun ke-6 berturut-turut; permintaan X50 terus tinggi

Proton hari ini mengumumkan bahawa ia telah menjual sebanyak 12,690 unit kenderaan (domestik dan eksport) sepanjang Ogos 2024. Ini menjadikan jumlah jualan kumulatif tahunannya untuk lapan bulan pertama tahun ini berjumlah 101,489 unit, secara tidak langsung mencatatkan jumlah jualan tahunan melebihi 100,000 unit untuk tahun ke-enam berturut-turut.

Menurut Proton, jumlah volum industri (TIV) untuk pasaran automotif Malaysia dianggarkan telah meningkat sebanyak 1.3% bulan ke bulan kepada kira-kira 72,678 unit pada bulan Ogos. Secara keseluruhan, angka tahun hingga kini (YTD) untuk TIV dianggarkan sebanyak 534,766 unit, bersamaan dengan peningkatan sebanyak 6.2% berbanding tahun 2023.

Dengan rekod jualan terbaharu ini membolehkan Proton mengukuhkan kedudukannya dalam pasaran automotif Malaysia menerusi pegangan bahagian pasaran dianggarkan sebanyak 19%. Proton menyatakan bahawa prestasi ini bukan sahaja dipacu oleh jumlah jualan yang kukuh untuk Proton X50 untuk bulan kedua berturut-turut, malah ia disebabkan jumlah jualan eksport yang meningkat dua kali ganda berbanding bulan Julai didorong oleh jualan di Brunei yang mencatatkan rekod tertinggi.

Permintaan X50 kembali meningkat selepas ia dilancarkan dalam versi kemaskini ‘RC’ pada awal Jun lalu. Sebanyak 2,440 unit telah dihantar kepada pelanggan sepanjang bulan Ogos, mencatatkan jualan melebihi 2,000 unit sebulan untuk kali ketiga tahun ini. Secara keseluruhan sebanyak 15,229 unit X50 telah terjual untuk lapan bulan pertama tahun ini, menjadikan SUV segmen-B tersebut sebagai SUV terlaris Proton.

Proton catat jualan tahunan lebih 100,000 unit untuk tahun ke-6 berturut-turut; permintaan X50 terus tinggi

Manakala sedan segmen-A Saga masih menjadi model terlaris Proton dengan jualan sebanyak 6,211 unit pada Ogos. Walaupun ia agak menurun berbanding 7,855 unit yang dictaatkan pada Julai, jualan kumulatif tahunan untuk Saga telahpun mencapai aanga 48,904 unit, atau 6.7% lebih tinggi berbanding tempoh sama tahun lalu.

Untuk model-model Proton yang lain, jualan sedan segmen-C Proton S70 adalah sebanyak 1,205 unit, manakala sedan segmen B Proton Persona mencatatkan jualan sebanyak 1,452 unit, menjadikan jumlah jualan sehingga kini sebanyak 13,116 unit.

Sementara itu, hatchback segmen B Proton Iriz pula terjual sebanyak 403 unit pada Ogos, menjadikan jumlah jualan tahunannya sehingga kini berjumlah 3,719 unit.

“Memandangkan ekonomi domestik yang berdaya tahan, dengan pertumbuhan KDNK diunjurkan pada 4% hingga 5%, Proton bersetuju dengan keputusan Persatuan Automotif Malaysia (MAA) untuk meningkatkan unjuran TIV setahun penuh kepada 765,000 unit dan kami kekal optimistik mengenai potensi pertumbuhan lanjut dalam industri automotif tempatan. Pasaran automotif Malaysia terus kukuh, dan ini dicerminkan dalam jumlah jualan kami yang melebihi 100,000 unit untuk tahun keenam berturut-turut dengan tempoh berbaki empat bulan lagi dalam tahun 2024,” kata naib CEO Proton, Roslan Abdullah.

Proton catat jualan tahunan lebih 100,000 unit untuk tahun ke-6 berturut-turut; permintaan X50 terus tinggi

“Walaupun terdapat banyak persaingan tahun ini daripada jenama baru, sambutan pasaran terhadap model kemas kini terbaru Proton – Proton X50 2024 dan Proton X70 2025 – adalah positif dengan angka tempahan yang kukuh dilihat di seluruh negara. Ini adalah bukti keberkesanan penambahbaikan yang telah dibuat dan menunjukkan betapa pentingnya mempunyai rangkaian pusat 3S/4S yang terkemuka di pasaran untuk memenuhi keperluan pelanggan kami,” tambahnya lagi.

Untuk eksport pula, Brunei mencatat rekod jualan sebanyak 120 unit pada Ogos iaitu peningkatan 100% berbanding bulan sebelumnya. Saga juga kekal sebagai model eksport paling laris dengan jumlah yang dibawa ke pasaran luar pada Ogos adalah 140 unit. Secara keseluruhan Proton telah mengeksport sebanyak 2,110 unit serai Januari tahun ini.

“Sebagai salah satu pasaran eksport pertama kami, Proton mempunyai sejarah panjang dengan pembeli kereta Brunei yang bermula sejak Proton Saga generasi pertama. Terima kasih atas usaha gigih Pad Motors Proton Brunei dan rangkaian model pintar terbaru kami. Jenama itu telah mengalami pembaharuan di negara tersebut dan telah membawa kepada pencapaian jualan bulan rekod pada bulan Ogos,” tambah Roslan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required