CEO Proton: Harga mungkin akan naik selepas CNY

Proton_Iriz_001_BM

Disebabkan kemelesetan pertukaran mata wang asing di peringkat global yang agak menjejaskan Ringgit Malaysia, banyak industri agak terjejas disebabkan peningkatan kos pengeluaran.

Industri automotif juga tidak ketinggalan terkena tempias yang sama, malah kebanyakan syarikat pengeluar kenderaan telah mula menaikkan harga bagi model kenderaan masing-masing. Ini termasuklah Honda, Toyota, Lexus dan Audi.

Dalam majlis menandatangani pengambilan 29 pusat servis Suzuki oleh Proton pada pagi ini, CEO nya, Dato’ Abdul Harith Abdullah turut mengumumkan kemungkinan besar syarikat ini bakal mengambil langkah yang sama selepas Tahun Baru Cina (CNY) ini.

“Perkara ini tidak dapat dielakkan dan ia akan diumumkan selepas CNY tidak lama lagi. Jadi bagi anda yang ingin membeli kenderaan Proton, saya sarankan anda membelinya sekarang sebelum kami umumkan kenaikan harga,” ujar Harith.

Malah Pengerusi Proton, Tun Dr Mahathir Mohamed turut menjelaskan, perkara ini adalah disebabkan kemerosotan ringgit di mana pembuat kereta nasional harus membayar lebih bagi komponen yang diimport atau perkhidmatan. Di mana kadar pertukaran mata wang asing bagi USD$1 kini bersamaan sekitar RM4.40 berbanding RM3.00 sebelum ini.

Dengan kos yang tinggi bagi memproduksikan kenderaan secara tidak langsung memberikan kesan terhadap harga model berkenaan. Tun Dr Mahathir juga mendakwa, bukan setakat Proton sahaja yang terpaksa menanggung kesan akibat kejatuhan ringgit ini, malah banyak jenama pengeluar kenderaan lain turut berhadapan dengan realiti ini. Buat masa ini, pengeluar kenderaan akan melakukan sebaik mungkin untuk mengekalkan harga sedia ada selama yang termampu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required