AES dan Sistem Pemberian Mata Demerit Kejara lebih berkesan berbanding kadar saman tinggi – Liow

AES_Camera

Berikutan cadangan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) untuk menaikkan kadar saman, ia mendapat respons daripada Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.

Beliau berpendapat, penguatkuasaan Sistem Pemberian Mata Demerit (Kejara) dan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) adalah cara yang lebih berkesan berbanding mengenakan kadar saman tinggi untuk mendidik pengguna jalan raya di negara ini lebih berhemah, menurut laporan Bernama.

Katanya lagi, jumlah sama ada kadar saman tinggi atau rendah adalah suatu yang subjektif buat setiap rakyat Malaysia bergantung kepada jumlah pendapatan dan taraf kewangan mereka.

PDRM-2

“Bagi saya, Kejara dan AES merupakan penguatkuasaan yang lebih efektif berbanding saman sahaja. Sistem ini juga akan gantung lesen pengguna tidak kira sesiapa, jika dia lakukan kesalahan berkali-kali, kalau mata sampai tahap lesennya digantung maka ia suatu kaedah lebih berkesan,” ujarnya.

“KDN dan pihak polis mempunyai cara lain untuk mendidik pengguna jalan raya, begitu juga dengan kami iaitu melalui Kejara dan AES, namun kita sentiasa bekerjasama dengan mereka dalam usaha ini,” katanya.

Liow turut berkata kementeriannya sentiasa mengalu-alukan pelbagai inisiatif Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk menjaga keselamatan jalan raya antaranya menaik taraf unit trafik kepada sebuah jabatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required