Malaysia naik taraf 75% jalan menjelang 2020 – laporan

Bad-road-2

Malaysia telah menyatakan komitmen untuk meningkatkan keselamatan bagi majoriti 144,000 km jalan di negara ini bagi memenuhi standard antarabangsa menjelang tahun 2020, menurut laporan The Sun dan The Star.

Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata lebih banyak langkah perlu diambil untuk mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya. Di mana kadar kemalangan meningkat dari 476,196 kes pada 2014 ke 489,606 kes tahun lalu, dengan jumlah kematian meningkat dari 6,674 pada 2014 ke 6,706 tahun lalu.

Menurutnya, kemalangan ini telah menyebabkan negara mengalami kerugian sebanyak RM8.63 bilion pada tahun lalu, di mana laporan sebelum ini menyebut jumlah itu termasuk bagi kos perubatan, insurans dan pembaikian kenderaan.

Liow menambah, pihak kementerian sedang mencari penyelesaian bagi meningkatkan penarafan jalan raya di bawah Program Penilaian Jalan Antarabangsa (IRAP), sebuah badan bukan-berasaskan keuntungan yang menilai tahap keselamatan jalan raya di lebih 70 negara, lebih kurang seperti program penilaian kenderaan bagi keselamatan kenderaan yang dijual di pasaran.

“Kementerian saya bekerjasama dengan pihak yang berkaitan untuk meningkatkan 75% standard infrastruktur jalan raya di Malaysia pada sekurang-kurangnya tahap tiga-bintang menerusi rangkaian jalan raya menjelang tahun 2020.

Program ini mendakwa setiap jalan yang hanya mendapat satu bintang, tahap potensi untuk berlaku kecederaan dan kematian akibat kemalangan di jalan tersebut boleh dikurangkan separuh dari jumlah sebelumnya. Walau bagaimana pun, Liow berkata tidak ada gunanya jika membuat jalan yang lebih bagus seandainya sikap pemandu sendiri tidak berubah. Malah IRAP boleh menurunkan tahap jalan tersebut dari empat-bintang ke satu-bintang jika pengguna jalan raya masih mengamalkan sikap tidak berhemah di jalan raya.

Liow turut berkata IRAP akan membantu untuk mengutamakan jalan yang patut diperbaiki
“dengan menilai kos dan faedah bagi setiap pelaburan”. Sambil menambah, ASEAN IRAP akan dilancarkan pada tahun 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required