klik untuk besarkan imej

Dalam usaha untuk meningkatkan pengalaman pemilikan, Proton telah memperkenalkan dua servis baharu yang bakal dilaksanakan di pusat servis Proton Edar terpilih.

Pertama, servis mengambil dan menghantar semula kereta para pelanggan akan ditawarkan. Di mana para pemilik kereta Proton yang menghantar kenderaan masing-masing untuk diservis mengikut jadual yang disediakan memiliki kelebihan untuk menggunakan servis ini. Sama ada kenderaan anda akan diambil dan/atau dihantar kembali kepada anda di rumah atau pejabat dari pusat servis Proton Edar yang terpilih. Dengan syarat jarak antara rumah/pejabat anda tidak lebih 5 km dari pusat servis Proton Edar terbabit.

Buat setakat ini, hanya empat outlet Proton Edar yang telah memulakan program ini sejak Disember 2015 lalu, iaitu Mutiara Damansara, Bukit Maluri, Setapak dan Seksyen 13 Petaling Jaya.

Manakala tiga lagi outlet yang akan turut melakukan servis yang sama tidak lama lagi, di sekitar Lembah Klang, iaitu Pusat Kecemerlangan Proton (COE) USJ, Proton Edar Puchong dan Sri Damansara.

Press Conference with YABhg Tun Dr Mahathir Mohamad and Dato' Abdul Harith Abdullah

Servis kedua pula ialah Proton akan memulakan jaminan Servis Pantas (Quick Service) di kesemua 44 cawangan Proton Edar di seluruh negara. Di mana, Proton menjamin para pelanggan yang datang untuk melakukan servis minor akan dapat diselesaikan dalam tempoh tidak lebih daripada 80 minit, atau kos buruh akan diserapkan.

“Jika kita tidak dapat menyelesaikannya dalam tempoh 80 minit, kos buruh tidak akan dicaj. Kami lebih rela rugi daripada hilang kepercayaan,” ujar CEO Proton Harith Abdullah. Hanya pelanggan yang membuat temujanji terlebih dahulu akan layak menggunakan servis ini, asalkan tiada permintaan servis tambahan termasuk pandu uji, penghawa dingin dan servis tayar.

Untuk itu, Proton akan memastikan usaha ini berkesan dan berani mengambil risiko seandainya tidak mencapai apa yang dijanjikan. Seperti yang dinyatakan, seandainya ada pusat servis yang tidak dapat menyelesaikan kerja dalam tempoh yang ditetapkan, Proton sendiri akan memaklumkan kepada para pelanggan (berhubung kelewatan tersebut) dan bersedia menyerap semua kos tenaga kerja yang terlibat.