Honda Civic Hatchback 2017 akan diproduksi di Thailand – adakah ia bakal diperkenalkan di Malaysia?

71517_Civic_Hatchback_Prototype-e1456816458771

Menurut Car Advice, Civic sedan serba baharu akan tiba di Australia sebelum pertengahan tahun ini, diikuti dengan versi hatchback awal 2017. Apa yang lebih menarik lagi ialah kedua-dua model telah sah akan diproduksi di Thailand, atas dasar Perjanjian Perdagangan Bebas Australia bersama negara berkenaan.

Walau pun kita masih belum melihat Honda Civic Hatchback generasi ke-10 dalam bentuk produksi, namun berita ini sedikit sebanyak memberikan kemungkinan bahawa Civic hatch ini bakal tiba di Malaysia. Di Australia, Civic Hatchback sedia ada diproduksi dari United Kingdom.

Baru-baru ini Honda Malaysia telah mengumumkan bakal memperkenalkan dua model CKD (pemasangan tempatan) baharu untuk dipasarkan pada tahun ini iaitu Civic serba baharu dan Accord facelift. Ini memungkinkan Civic hatch juga akan termasuk dalam senarai model segmen-C yang akan dipasang di sini pada masa akan datang, seperti mana Mazda 3 hatchback yang kini berada di pasaran tempatan (juga model CKD).

Bagi versi Australia, Civic generasi ke-10 ini juga menggunakan penjana kuasa yang sama seperti Thailand, iaitu 1.8 liter i-VTEC empat-silinder. Selain itu, ia juga didatangkan dengan enjin yang lebih menarik iaitu 1.5 liter pengecas turbo empat-silinder. Kedua-dua enjin itu akan dipadankan dengan CVT bagi pasaran Thai, tetapi tidak dipastikan adakah Australia juga menawarkan kotak gear manual enam-kelajuan sebagai opsyen.

GALERI: Honda Civic Hatchback Prototaip

GALERI: Imej paten Honda Civic Hatchback 2017



GALERI: Honda Civic Hatchback Prototaip

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required