Kerajaan terpaksa menanggung bayaran RM1 billion kepada syarikat konsesi jika tol tidak naik tahun ini

Karak-highway-02

Jika syarikat konsesi tol tidak menaikkan kadar mereka yang dijangka tahun ini, kerajaan terpaksa membayar ganti rugi kepada mereka sebanyak RM1 billion. Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata angka tersebut adalah seganda dari jumlah bayaran asal yang di cadangkan oleh kerajaan.

Menurut The Star, kos penyelenggaraan tambahan untuk memastikan lebuhraya dalam keadaan yang baik adalah punca utama kenaikan ini. “Mereka perlu menyelenggara dan melakukan servis pada jalan raya, dan mereka juga perlu menaiktaraf pekerja dan jabatan mereka,” jelas Fadillah.

Walaubagaimana pun, dengan pengumuman sebelum ini, masih lagi tiada kenaikan terhadap kadar tol disaksikan tahun ini. “Buat masa ini belum ada keputusan, kami masih lagi berbincang berkenaan isu ini,” kata Fadillah kepada wartawan. “Kami perlu mempertimbangkan semua aspek dan berdasarkan punca kewangan kerajaan,” tambah beliau.

DUKE-Highway-01

Laporan dari The Star pada Disember lalu juga ada menyebut, Menteri Kerja Raya mendedahkan perincian pembayaran yang perlu dilakukan. Sejumlah RM214 juta diperlukan untuk Lebuhraya Utara Selatan, RM8.24 juta untuk Lebuhraya Linkedua dan RM79.4 juta untuk Lebuhraya Elite.

Lagi RM3.11 juta diperlukan untuk Lebuhraya Butterworth Kulim, RM1.95 juta untuk Lebuhraya Seremban-Port Dickson, RM92.8 juta untuk KESAS, RM7.8 juta untuk Lebuhraya Pintas Selat Klang Utara Baru dan RM1885.9 juta untuk LDP.

Jumlah keseluruhan ini sahaja berjumlah RM597 juta – melebihi RM500 juta dari apa yang kerajaan peruntukkan untuk membayar kepada syarikat konsesi bagi mengelakkan kenaikkan tol.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required