Menteri Pengangkutan menggesa SPAD segerakan undang-undang kawal selia aplikasi Uber dan GrabCar

uber-x-car_BM

Kerajaan menggesa Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) untuk menyegerakan proses untuk mengawal servis perkongsian kenderaan berdasarkan aplikasi seperti Uber dan GrabCar. Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, langkah berkenaan adalah perlu dan berharap suruhanjaya tersebut boleh mempercepatkan proses tersebut, lapor The Star.

Liow berkata, pemandu Uber perlu mendapatkan lesen kenderaan komersial, dan kereta mereka perlu melalui pemeriksaan mandatori oleh Puspakom. Laporan sebelum ini juga menyebut terma baharu tersebut memerlukan mereka membeli insuran komersil, sama seperti pemandu teksi biasa.

Isnin lalu, SPAD mengumumkan mereka telah membuat keputusan untuk tidak mengharamkan Uber dan GrabCar, tetapi ia perlu dikawal selia untuk memastikan ia tidak menjejaskan industri teksi sedia ada. Semalam, bantahan terhadap dua aplikasi tersebut dilakukan oleh pemandu-pemandu teksi sekitar Kuala Lumpur sehingga menutup laluan ke Bukit Bintang sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk.

Taxi drivers protest jalan bukit bintang 4

Sementara itu, SPAD menyatakan usaha untuk menyediakan undang-undang mengawal selia aplikasi perkongsian kenderaan ini sedang dibuat, tetapi proses tersebut akan memakan sedikit masa. Suruhanjaya tersebut juga sedar masalah dan isu yang dihadapi oleh industri teksi, dan sebab itu mereka sedang mencari jalan untuk memperbaiki pendapatan dan kebajikan mereka.

Pakar industri yang tidak mahu nama mereka disiarkan memberitahu The Star adalah penting untuk membenarkan pemandu menggunakan aplikasi perkongsian kenderaan tersebut, setelah ia lengkap nanti, ia akan memberikan opsyen kepada pengguna untuk memilih servis pilihan mereka. Tambahnya lagi, pemandu teksi perlu sedar yang mereka perlu memperbaiki servis mereka dan fokus pada aspek itu dan bukan menganjurkan demonstrasi yang tidak memberi faedah kepada sesiapa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required