Isu berkenaan aplikasi perkongsian kenderaan dan pemandu teksi akan diselesaikan tidak lama lagi – PM

Tesla_Najib_02

Berikutan penentangan pemandu teksi dan pengendali aplikasi perkongsian kenderaan seperti Uber dan GrabCar, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan mencari jalan untuk menyelesaikan konflik antara dua pihak tersebut. Isu berkenaan telah mendorong pemandu teksi mengadakan bantahan jalanan disepanjang Jalan Bukit Bintang selasa lalu, menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk.

Najib berkata kepentingan untuk kedua pihak iaitu pengguna dan pengendali teksi akan dipertimbangkan apabila jalan penyelesaiannya diumumkan kelak tidak lama lagi, setelah kerajaan meneliti pelbagai cadangan.

Menerusi catatan terbaharu di dalam blognya, Perdana Menteri berkata, “Saya faham dan mengambil berat berkenaan masalah dan rasa tidak puas hati pemandu-pemandu teksi ini yang berpunca dari servis Uber dan GrabCar di Malaysia yang dilihat mengganggu pendapatan mereka.”

Beliau juga turut menambah isu tersebut bukan hanya berlaku di Malaysia malah di serata dunia. Beberapa negara di dalam dunia seperti Perancis dan Indonesia, masih lagi bergelut dengan isu ini. Sesetengah negara telah pun mengharamkan terus servis aplikasi tersebut secara keseluruhannya.

Taxi-drivers-protest-jalan-bukit-bintang-4_BM

Najib berkata kerajaan akan menimbangkan pelbagai faktor sebelum hadir dengan jalan penyelesaian. Ini termasuklah elemen inovasi, persaingan dan lain-lain lagi. “Dalam era canggih dan inovasi, kita perlu mengekalkan rentak dengan pembangunan teknologi,” tambah beliau.

Tambahan lagi, beliau mengalu-alukan persaingan antara pemandu teksi dan servis perkongsian kenderaan berdasarkan aplikasi tersebut, menjadikan ia sebagai batu loncatan ke arah meningkatkan mutu servis mereka kepada orang awam dan bukan dijadikan sebagai penghalang.

“Saya harap tidak ada pihak yang mengikut emosi mereka sendiri dan mengambil langkah drastik seperti memulakan demonstrasi jalanan yang akan hanya memburukkan lagi keadaan dan menjejaskan imej mereka. Ia tidak akan membawa apa-apa faedah, terutamanya untuk pengguna perkhidmatan teksi,” kata Najib.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required