Tun Mahathir tidak harus dipersalahkan atas masalah yang dialami oleh Proton – PEDA

tun-mahathir-alami-proton

Perletakan jawatan Tun Dr Mahathir Mohamed sebagai pengerusi Proton pada 31 Mac lalu telah mengundang pelbagai kontroversi dan respons. Ia turut mendapat perhatian Datuk Mustapa Mohamed yang menerajui Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengingatkan Proton
bahawa ia tidak akan menerima perlindungan daripada kerajaan selama-lamanya.

Katanya, kerajaan juga beranggapan model perniagaan sedia ada PROTON tidak mampu bertahan, justeru jika bantuan diberikan, ia akan bergantung kepada keupayaan syarikat itu memenuhi beberapa syarat, termasuk mengenal pasti rakan strategik asing dan harus diuruskan secara profesional.

Malah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan turut mengeluarkan kenyataan bahawa Tun Dr Mahathir perlu menjawab mengapa syarikat automotif tempatan itu dilanda masalah kewangan yang serius walaupun berbilion wang rakyat sudah dibelanjakan terhadapnya.

Rahman turut berkata Tun Dr Mahathir juga perlu bertanggungjawab di atas kegagalan PROTON yang juga ideanya dan sepanjang menjadi pengerusi syarikat terbabit. Kenyataan itu merujuk kepada dana yang diberikan oleh kerejaan kepada Proton iaitu sehingga kini lebih RM13 bilion bantuan termasuk geran dan pelepasan cukai telah diberikan sejak 1983.

Kenyataan Rahman ini turut mendapat perhatian presiden Persatuan Pengedar Proton Edar (PEDA) Armin Baniaz Pahamin, menerusi entri terbaharu di laman blognya, Stay Tuned.

Menurut Armin, permasalahan yang berlaku dalam Proton bukanlah berpunca daripada Tun Dr Mahathir Mohamad. Sebaliknya, kemelut syarikat pengeluar kereta nasional ini bermula selepas ia diserahkan kepada Khazanah Nasional oleh pentadbiran Perdana Menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi atau Pak Lah.

Beliau mendakwa Proton hilang kedudukannya sebagai pesaing pertama kereta nasional ketika ia dipengerusikan Datuk Mohammad Azlan Hashim, yang dilantik Khazanah. Di mana Datuk Mohammed Azlan Hashim telah membuat keputusan untuk menamatkan jawatan Tengku Mahaleel (CEO Proton ketika itu) selepas EON enggan menyumbang kepada dana penyelidikan dan pembangunan yang dipohon selepas kerajaan menghentikan geran R&D kepada Proton.

Tulisnya lagi, Tengku Mahalel telah meninggalkan Proton dengan rezab tunai sebanyak RM4 bilion. Namun akibat perkara ini, telah terwujudnya rangkaian jualan dengan 400 wakil penjual di Malaysia. Keputusan membinasakan ini telah melemahkan rangkaian jualan yang kukuh dan permulaan siri malapetaka.

Malah katanya lagi, Proton turut tewas kepada Perodua sebagai pengeluar kereta nombor satu negara ketika ia berada di bawah kepimpinan Datuk Mohammed Azlan Hashim dan waktu itu Khazanah Nasional merupakan pemegang saham terbesar Proton.

Bukan itu sahaja, reputasi Proton kian merosot apabila Pak Lah dilihat tidak mempunyai wawasan yang jelas dan pelan jangka panjang untuk memacu syarikat nasional itu.

Sambungnya lagi, DRB-Hicom telah diminta mengambil alih Proton atas alasan politik. DRB-Hicom kemudian menyahsenarai Proton dan memodalkan aset-aset perusahaan kereta nasional itu.

Dakwa Armin, masalah sebenar Proton bermula apabila Khazanah Nasional mahu mengawal Proton dengan menyingkirkan Pengarah Urusan Proton, Tengku Mahaleel. Malah Khazanah telah ‘meratah’ semua milik Proton sehingga semua rizab tunai dan aset kehabisan.

Kemudian, Tun Dr. Mahathir dipanggil semula sebagai Pengerusi Eksekutif Proton untuk menyelamatkan apa yang masih berbaki di syarikat itu.

Konklusinya dalam blog tersebut, Armin menegaskan jika ada yang patut dipersalahkan kerana kegagalan Proton, ia adalah Khazanah, bukan Tun Dr. Mahathir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required