Sikap pentingkan diri masyarakat Malaysia penyebab kemalangan motosikal yang membabitkan kematian

Motorcycles

Menurut ketua polis trafik Kuala Lumpur ACP Mohd Nadzri Hussain, sikap pentingkan diri di kalangan masyarakat Malaysia merupakan penyumbang utama berlakunya kemalangan trafik pada tahun 2015, di mana dalam sesetengah kes, melibatkan kehilangan nyawa.

Mohd Nadzri menjelaskan dari Januari 2015 hingga Disember 2015, sejumlah 11,519 kemalangan membabitkan motosikal telah dilaporkan. Daripada jumlah keseluruhan, 177 kes melibatkan kematian. Beliau berkata kesalahan trafik biasanya dilakukan oleh penunggang penghantar surat dan penghantar makanan, yang melakukan pusingan-U di tempat yang tidak dibenarkan dan menunggang berlawanan arah.

“Apa yang memeranjatkan kami adalah sikap pentingkan diri masyarakat Malaysia. Tidak banyak bezanya masa yang diambil jika mereka membuat pusingan-U di tempat yang dibenarkan. Mereka seolah-olah tidak memperdulikan keselamatan pejalan kaki dan pengguna jalan raya yang lain. Ia nampak seperti kesalahan kecil tetapi kami memperoleh banyak laporan kemalangan maut disebabkan membuat pusingan-U di tempat yang tidak dibenarkan,” ujar beliau kepada The Sun.

Untuk menangani isu ini, Mohd Nadzri berkata pihak polis akan mengambil beberapa langkah, termasuk menjalankan ‘Ops Roda’ hampir setiap hari. “Kami mempunyai pasukan yang menjalankan operasi setiap hari. Pada waktu siang kami akan menjalankan ‘Ops Roda’, dan pada malam hari, biasanya kami akan menjalankan operasi lain seperti ‘Ops Mabuk’ dan ‘Ops Speeding’,” tambah beliau.

PDRM_OPS_PELAJAR2

Pelajar sekolah turut tidak terlepas dari pandangan pihak polis di mana mereka menjalankan operasi istimewa diberi nama ‘Ops Didik’ di sekolah-sekolah. Operasi tersebut mensasarkan golongan pelajar yang menunggang motosikal ke sekolah tanpa lesen yang sah.

“Ia agak memeranjatkan apabila menyaksikan ibu bapa membenarkan anak mereka menunggang sendiri motosikal ke sekolah tanpa lesen. Sebahagian daripada mereka ditangkap adalah pelajar di bawah umur dalam lingkungan 13- hingga 15-tahun. Pada saya, ia masih tanggungjawab ibu bapa untuk mendidik anak mereka. Ia bermula dari rumah,” kata Mohd Nadzri.

Dalam operasi selama empat hari yang diadakan di sekolah-sekolah tahun lalu, sejumlah 274 saman telah dikeluarkan kepada pelajar sekolah kerana melakukan pelbagai kesalahan trafik sementara 74 buah motorsikal telah disita, tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required