Teksi akan pupus sekiranya aplikasi perkongsian kenderaan atas talian tidak diharamkan – PERS1M

Malaysia-Taxi-02

Naib pengerusi Persatuan Transformasi Pemandu Teksi Malaysia (PERS1M) Kamarudin Mohd Hussain memberi amaran teksi akan pupus sekiranya Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) tidak menyelesaikan masalah berkenaan aplikasi perkongsian kenderaan seperti Uber dan GrabCar secepat mungkin, lapor The Sun Daily.

Beliau memberi amaran tersebut berikutan jumlah pemandu teksi meninggalkan industri tersebut yang semakin meningkat kerana sumber pendapatan mereka berkurangan. “Saya telah diberitahu semasa perbincangan tertutup dengan syarikat-syarikat teksi yang mendakwa mempunyai beberapa unit teksi yang tidak lagi digunakan kerana pemandu mereka meninggalkan industri ini. Jika ini beterusan, perkhidmatan teksi akan mati tidak lama lagi,” kata Kamarudin.

Dengan itu, Kamarudin menggesa agar aplikasi terbabit diharamkan sepenuhnya kerana situasi ini. Beliau juga menyatakan adalah tidak adil kerana lesen pemandu teksi boleh digantung sekiranya mereka melanggar undang-undang yang terkandung dalam Akta Pengangkutan Jalan, manakala pemandu Uber dan GrabCar tidak akan dikenakan dengan apa-apa tindakan sekiranya membuat kesalahan yang sama.

Taxi Drivers Protest Against GrabCar 6

Kamarudin turut mengeluh berkenaan pengeluaran lesen teksi baharu yang dihentikan untuk mengelakkan ia menjadi terlalu banyak seperti yang dinyatakan oleh pengerusi SPAD Tan Sri Syed Hamid Albar pada tahun 2013. “Jika Uber dan GrabCar diberikan lesen, apa yang akan terjadi?” soal Kamarudin.

Sementara itu presiden Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan menyatakan kegagalan SPAD membuat keputusan telah membawa ketidakselesaan terhadap pemandu-pemandu teksi. “Isu Uber dan GrabCar ini sudah berlanjutan lebih dari setahun, dan kami telah menerima banyak aduan dari pemandu teksi yang mana punca pendapatan mereka telah berkurangan,” kata beliau.

Berdasarkan situasi ini, beliau menekankan ketika NGO tersebut berhadapan dengan masalah ini, presiden akan menggesa pihak SPAD untuk mengambil tindakan segera seperti memperkenalkan undang-undang yang komprehensif. Beliau juga menekankan pemandu Uber dan GrabCar tidak perlu untuk melalui proses mendapatkan pengesahan dan lesen yang sukar, dan ini amat tidak adil kepada pemandu teksi.

KL06_181115_PEMANDU_TEKSI

“Adakah pemandu Uber dan GrabCar mempunyai lesen? Adakah mereka cukup sihat untuk memandu? Adakah mereka mempunyai rekod jenayah? Kita tidak tahu kerana ini tidak termasuk dalam syarat kelayakan,” kata beliau. Beliau mendakwa ini adalah risiko yang merbahaya untuk pengguna jika mereka terlibat dalam kemalangan dan kebertanggungjawaban pemandunya tidak sebaik pemandu teksi.

Presiden PPIM itu juga mengakui, pengguna sentiasa mencari harga yang termurah dan sebab itulah pemandu teksi bermasalah dengan fakta tersebut. Beliau mencadangkan agar pemandu Uber dan GrabCar membentuk satu syarikat di mana mereka akan mempunyai syer yang sama untuk beroperasi secara sah.

Beliau juga turut berkata ini hanya sebahagian kecil impak dari apa yang akan melanda setelah Perjanjian Kerjasama Trans-Pacific (TPPA) dilaksanakan sepenuhnya menyaksikan syarikat-syarikat besar akan menghapuskan pesaing-pesaing tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required