IIMS 2016: Toyota Sienta dilancarkan di Indonesia

IIMS-Toyota-Sienta-5_BM

MPV Toyota serba baharu yang kemunculannya di Asia Tenggara amat dinantikan – Toyota Sienta baru sahaja dilancarkan di Indonesia sebentar tadi. Pelancaran tersebut diadakan di Jakarta International Expo (JIExpo) Kemayoran sempena Indonesia International Motor Show (IIMS) 2016 yang sedang berlangsung sekarang.

Diproduksi di kilang baharu PT Toyota Manufucturing Indonesia yang terletak di Karawang, Jawa Barat, ia akan dieksport ke pasaran ASEAN, bermaksud ia turut akan mendarat ke pasaran Malaysia kelak. Dengan ukuran 4,235 mm panjang, 1,695 mm lebar dan 1,675 mm tinggi, ia adalah 5 mm lebih panjang dan 55 mm lebih tinggi dari Perodua Alza. Walaupun dengan dimensi yang hampir sama, ketinggian Sienta mungkin faktor utama menampakkannya lebih besar dari Alza. Sienta juga diukur 20 mm lebih panjang tetapi 40 mm lebih rendah berbanding pesaingnya dari Jepun – Honda Freed.

Apa yang menarik, rekaan yang agak ‘funky‘ dikekalkan untuk pasaran rantau ini seiras dengan rekaan yang dijual di Jepun. Lampu hadapannya direka seperti ‘disikat’ kebelakang, berhubung dengan gril hadapan yang besar menerusi kemasan berbentuk-J yang turut menempatkan perumah lampu kabus.

Toyota_Sienta-14_BM

Beralih ke bahagian sisi, pintu belakang MPV ini direka dengan bentuk-lengkok di bahagian belakang, memberikan rupa seperti pintu bukaan biasa, tetapi sebenarnya ia adalah pintu jenis ‘sliding’ (seperti pintu van). Rekaan tersebut juga menjadikan jarak landasan pintu belakang menjadi lebih pendek dan kelihatan seperti garisan kemasan, dibantu dengan rekaan kemasan berbentuk-U yang terletak pada bahagian bawah pintu tersebut. Lampu LED belakang turut dihubungkan pada kemasan landasan pintu dan bampar berbentuk-U seiring dengan rekaan di bahagian hadapan.

Begitu juga pada bahagian dalaman, motif rekaan beralun turut mendominasi bahagian kabin. Papan pemuka direka dengan rekaan dua-tingkat. Bahagian tingkat atas diletakkan dengan corong pendingin hawa, unit utama pemain audio 2-DIN, dan juga paparan instrumen seperti rekaan pada Peugeot 208. Manakala untuk bahagian tingkat bawah pula diletakkan suis kawalan penghawa dingin dan tuil penukar gear yang kelihatan seperti rekaan pada Perodua Alza. Walau bagaimanapun, tempat duduk untuk model pasaran ASEAN ini nampaknya berbeza daripada tempat duduk Sienta pasaran Jepun.

Varian Sienta pasaran Indonesia dibahagikan kepada empat iaitu E, G, V dan Q. Kesemua varian ini dikuasaan dengan enjin 2NR-FE 1.5 liter Dual VVT-i yang sama seperti yang terdapat pada Toyota Avanza facelift, menghasilkan kuasa 107 PS dan tork 143 Nm. Ini berbeza daripada model pasaran Jepun yang dibekalkan dengan pilihan sama ada enjin 2NR-FKE 1.5 liter VVT-iE (abjad ‘K’ pada kod enjin bermaksud ia menggunakan teknologi kitaran Atkinson) berkuasa 109 hp/ 136 Nm, ataupun jana kuasa hibrid menggunakan enjin 1NZ-FXE 1.5 liter berkuasa 74 hp/111 Nm.

Toyota_Sienta-27_BM

Kuasa dari enjin akan dipacu roda hadapan menerusi pilihan kotak gear enam-kelajuan manual atau transmisi CVT automatik dengan mod tujuh-kelajuan. Model asas E hanya hadir dengan transmisi manual, manakala varian tertinggi Q hanya hadir dengan transmisi CVT.

Varian asas E dilengkapi dengan lampu hadapan projektor halogen, roda besi 15-inci dengan penutup plastik, pintu sliding manual, penghawa dingin manual, unit pemain audio utama 2-DIN dengan sambungan USB, AUX, CD/MP3, dan juga kemasan dalaman berwarna putih dan beige sebagai ciri standard.

Sienta G pula ditambah dengan lampu kabus, roda aloi, pintu sliding sebelah kiri elektrik, penderia parkir, sistem immobilser dan juga sistem infotaimen dilengkapi paparan skrin sesentuh 5.6-inci dengan sambungan Bluetooth, Miracast dan juga fungsi Air Gesture.

Untuk varian V pula, ia dilengkapi dengan roda aloi 16-inci, penghawa dingin digital dengan penghembus udara berasingan untuk bahagian belakang (ciri ini tidak terdapat pada model JDM), sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, dan juga pintu sliding berkuasa elektrik untuk kedua-dua belah. Varian tertinggi Q dengan harga yang paling mahal pula dilengkapi lampu hadapan LED dengan fungsi larasan-sendiri, paparan pelbagai info TFT LCD bersaiz 4.2-inci dan juga tempat duduk berwarna perang gelap.

Untuk aspek keselamatan pula, kesemua varian dilengkapi dengan dua beg udara, ABS dengan EBD serta bantuan brek secara standard. Tidak seperti versi JDM, model pasaran Indonesia tidak dilengkapi dengan sistem kawalan stabiliti kenderaan (VSC) dan bantuan mula mendaki (HSA), serta pilihan beg udara sisi dan langsir tambahan. Ia juga tidak dilengkapi dengan pilihan sistem bantuan pemanduan Safety Sense C yang mempunyai ciri brek dengan Sistem Pra-Pelanggaran (PCS), amaran keluar laluan (LDA), dan juga lampu tinggi automatik (AHB).

GALERI: Toyota Seinta di IIMS 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required