Kutipan tol di LPT2 mulai 1 Mei ini tidak benar – Exco

LPT2_PTBM

Berita mengenai kutipan tol di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang akan bermula pada 1 Mei ini adalah tidak benar, dan hanya khabar angin sahaja, menurut Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Kemudahan Awam negeri Rosli Othman.

Katanya, buat masa ini Kerajaan masih belum memutuskan tarikh sebenar kutipan tol di lebuhraya berkenaan dan proses memuktamadkan perkara itu kini di peringkat akhir perbincangan, laporan Bernama.

“Kerajaan pusat masih dalam perbincangan dengan syarikat konsesi Projek Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) sebelum memeterai perjanjian pengurusan lebuh raya sepanjang 184 kilometer itu.

Bila ia sudah dimuktamadkan, Menteri Kerja Raya sendiri yang akan mengeluarkan kenyataannya. Buat masa sekarang, harap orang ramai tidak terpengaruh dengan khabar angin yang disebarkan melalui media sosial kerana maklumat itu tidak benar,” katanya.

Mengenai kebimbangan yang disuarakan oleh orang ramai mengenai beberapa kelemahan yang masih terdapat di LPT2, Rosli yang juga anggota Dewan Undangan Negeri Kemasik berkata perkara itu akan selesai apabila lebuh raya tersebut diuruskan PLUS.

“Tidak perlu bimbang. Kita lihat lebuhraya yang diuruskan PLUS sangat berkualiti dengan standard yang tinggi. Itulah yang mereka akan lakukan untuk LPT2 ini sebaik sahaja perjanjian pengurusan dimeterai nanti.

“Kerosakan jalan, pagar yang mudah dibolosi haiwan serta pelbagai aspek keselamatan yang lain akan menjadi keutamaan PLUS, akan ada satu senarai semak untuk perkara-perkara yang perlu dibaiki.

“Sudah tentulah kemudahan-kemudahan lain juga akan menepati piawaian tinggi PLUS termasuk Hentian Rehat dan Rawat serta stesen minyak untuk keselesaan pengguna dilaksanakan syarikat konsesi itu nanti,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required