Empat langkah segera perbaiki keselamatan jalan raya – AWAS, Kejara, penilaian LPT 2, perlaksanaan IRAP

liow tiong lai

Dalam situasi dalam negara yang menyaksikan angka kemalangan jalan raya dan kehilangan nyawa yang semakin meningkat, kerajaan telah mengumumkan akan mengimplementasikan empat inisiatif segera untuk memperbaiki situasi. Menurut The Star, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata kesemua langkah terbabit telah dibincangkan baru-baru ini di dalam mesyuarat Jawantankuasa Kabinet Mengenai Keselamatan Jalan Raya, dan akan dilaksanakan dalam masa terdekat.

“Beberapa kawasan utama telah dikenal pasti dengan langkah perlaksaannya akan dilakukan dalam masa terdekat,” kata beliau. “Langkah-langkah tersebut ialah implementasi Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (AwAS) dan Sistem Mata Demerit Kesalahan Jalan Raya (KEJARA), penyeragaman berat maksima yang dibenarkan untuk kenderaan komersial, penilaian keselamatan jalan raya dan penyiasatan kemalangan di Lebuhraya Pantai Timur 2 serta pelaksanaan Program Penilaian Jalan Antarabangsa (IRAP) di Malaysia.”

Beliau juga menambah jawatankuasa tersebut dibuat berdasarkan semua inisiatif keselamatan jalan raya yang sedang berjalan sekarang dan dibentangkan bersama statistik semasa musim perayaan tahun lalu yang merekodkan sejumlah 489,606 kemalangan jalan raya dan 6,706 kematian yang direkodkan pada 2015.

Karak-highway-01

“Ini jelas menunjukkan peningkatan dari 2014 dan kerugian yang ditanggung untuk jumlah tersebut adalah melebihi RM8 billion,” Kata Liow. Beliau menambah jawatankuasa tersebut juga akan melihat semula Pelan Advokasi Jabatan Keselamatan Jalan Raya 2016 dan implementasi Pelaksanaan Pelan Keselamatan Jalan Raya Malaysia 2014 – 2020.

Liow said that he remains hopeful that the alarming statistics will be reduced with the government’s new initiatives, but said that none of this can be realised if drivers aren’t responsible and courteous on the road. “A dedicated Cabinet Task Force on Road Safety cannot achieve its goals if the rakyat and non-governmental organisations do not play their role in this matter,” he concluded.

Liow berkata beliau masih lagi berharap statistik yang mengejutkan ini akan dikurangkan dengan langkah-langkah baharu yang diambil kerajaan, tetapi mengatakan semua ini tidak akan dapat direalisasikan jika pemandu tidak bertanggung jawab dan bersopan santun di atas jalan raya. “Jawatankuasa khas yang ditubuhkan untuk keselamatan jalan raya ini tidak akan mencapai sasarannya jika rakyat dan organisasi bukan kerajaan tidak memainkan peranan mereka dalam perkara ini,” simpul beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required