Pulau Pinang memperketatkan lagi penguatkuasaan terhadap penyalahgunaan ruang parkir OKU

SONY DSC

Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP) akan lebih bertegas terhadap individu normal yang menggunakan lot parkir untuk orang kurang upaya (OKU). Mulai Mei ini, hanya kenderaan yang memiliki pelekat OKU yang dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) atau perbandaran tempatan sahaja yang akan dibenarkan memarkir di petak parkir tersebut. Sehingga kini terdapat 53 petak parkir OKU di pulau berkenaan, laporan The Star.

Kenderaan yang diparkir di petak parkir OKU dan tidak memaparkan pelekat yang sah akan dikompaun sebanyak RM100, ujar ahli majlis MBPP Chris Lee Chun Kit. Beliau berkata jika tidak mempunyai pelekat yang sah iaitu yang dikeluarkan oleh JPJ mahu pun perbandaran tempatan, mestilah mempamerkan kad perakuan OKU pada bahagian papan pemuka kenderaan mereka.

Lee berkata sejumlah 689 pelekat OKU telah dikeluarkan setakat ini, iaitu 152 untuk pemandu kurang upada dan 537 kepada penjaga mereka. “Walau bagaimana pun memang terdapat pelekat palsu dijual di pasaran, namun pegawai penguatkuasa kami memiliki kepakaran untuk mengesannya,” ujarnya lagi.

Beliau turut menjelaskan langkah mengetatkan penguatkuasaan ini diperlukan bagi memberikan mesej yang jelas kepada masyarakat supaya tidak menyalahgunakan ruang parkir untuk OKU ini. Lee turut berkata setakat ini nisbah ruang parkir berkenaan hanya 7.69%, dan walau pun jumlahnya kecil namun ia tetap disalahgunakan. Beliau juga berkata sebanyak 51 kompaun telah dikeluarkan dari Januari hingga April tahun ini.

Lee turut menggesa supaya penjaga kepada OKU meletakkan kenderaan di parkir biasa sekiranya tidak membawa OKU bersama supaya ruang parkir khas itu dapat digunakan oleh orang yang benar-benar layak. “Saya juga berharap semua pusat membeli-belah dan pertubuhan swasta turut mengetatkan pengguatkuasaan terhadap ruang parkir OKU agar ia tidak disalahguna,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required