Sistem aliran bebas pelbagai lorong di lebuhraya bakal dilaksana menjelang 2020 – Kementerian Kerja Raya

toll booth

Malaysia dijangka akan melaksanakan sistem aliran bebas pelbagai lorong (MLFF) di lebuhraya menjelang tahun 2020.

Ia dikatakan akan memudahkan pengguna jalan raya yang tidak perlu beratur panjang serta mengelak kesesakan untuk membayar tol. Di mana, pengguna tidak perlu memperlahankan kenderaan apabila melalui lorong MLFF kerana sistem itu akan terus merakam kenderaan yang melaluinya dan bayaran ditolak pada akaun pengguna, laporan The News Strait Times.

Menurut Timbalan Menteri Kerja Raya Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin, sistem ini akan membolehkan pembayaran tanpa tunai yang lebih pantas di lebuhraya. “Sistem transaksi tol secara elektronik (ETC) yang telah diimplementasikan setakat ini di di 51 dari 177 plaza tol di seluruh negara telah menunjukkan keberkesannnya. Bayaran tunai di plaza tol akan dihentikan sepenuhnya pada tahun 2018.

Katanya lagi, selepas semua plaza tol mengimplementasi sistem ETC, barulah akan diperkenalkan aliran bebas lorong tunggal pada tahun 2019 dan aliran bebas pelbagai lorong pula pada 2020.

“Kita akan menggunakan pelekat yang dipasang di kenderaan (yang menyimpan nilai bagi pembayaran tol). Sistem ini akan dikendalikan oleh penyedia perkhidmatan seperti yang ditawarkan oleh Touch ‘N Go. Dengan MLFF ini, bayaran tanpa tunai boleh dilakukan secara lebih pantas,” jelasnya.

Rosnah turut berkata, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Lmebaga Lebuhraya Malaysia, sistem ETC berjaya mengurangkan kesesakan antara 30% hingga 50% di plaza tol.

“Manakala kadar penggunaan di kalangan pemandu turut meningkat dari 65% jke 85% selepas ETC diimplementasikan, di mana ia telah mengurangkan masa mereka. Dianggarkan enam saat diperlukan untuk bayaran di laluan Touch ‘N Go, tiga saat di laluan Smart Tag, berbanding waktu menunggu sekurang-kurangnya 15 saat di lorong tunai,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required