Renault Clio RS 16 didedahkan -275 hp, 360 Nm

Renault-Clio-RS-16-12_BM

Seperti yang diumumkan minggu lalu, Renault mendedahkan Clio RS paling ‘gila’ pernah dihasilkan pada Grand Prix Monaco hujung minggu lalu iaitu model konsep Renault Clio RS 16. Kereta konsep ini dibina sempena ulang tahun ke-40 Renault Sport dan kembalinya Renault ke kancah Formula 1 sebagai pasukan penuh.

Apa yang membuatkan pocket-rocket ini lebih gila dari versi standard? Berbanding Clio RS 200 EDC dan Clio RS 220 Trophy yang menggunakan enjin 1.6 liter turbo, perut RS 16 ini disumbatkan dengan enjin 2.0 liter turbo yang diambil terus dari Renault Megane RS 275 Trophy-R

Cabaran terbesar yang dihadapi pasukan jurutera RS 16 ini adalah bagaimana untuk memuatkan enjin, transmisi dan sistem penyejukkan yang lebih besar dari Megane terpantas dalam barisannya ke ruang enjin Clio yang lebih kecil. Walau bagaimanapun, usaha mereka berhasil dengan jayanya dan projek tersebut mengambil masa selama lima bulan.

Dengan enjin yang jauh lebih berkuasa, bahagian lain turut dipertingkat bagi memastikan Clio ini mampu untuk menampung tambahan kuasa tersebut. Perubahan yang dilakukan termasuk melebarkan lagi badan kereta ini dengan 60 mm tambahan dan disesuaikan dengan roda aloi berdiameter 19-inci. Sistem ekzos juga dipertingkatkan dengan pemadanan sistem ekzos berkembar lengkap dari Akrapovic. Bahagian lain yang turut disentuh semula termasuk talaan pada sistem suspensi dan juga sistem penyejukkan.

Bahagian luaran menyaksikan lampu kabus LED RS Vision dengan motif ‘chequered-flag‘ pada setiap sisi bampar yang menampilkan teknologi multi-faceted reflector ekslusif. Keseluruhan badan kereta ini diberikan warna signatur RS iaitu Sirius Yellow dan digabungkan dengan perincian hitam kilat pada cermin sisi, bumbung dan bahagian bawah spoiler belakang, mencerminkan imej kereta F1 RS 16 pasukan Formula Satu Renault Sport.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required