Jangan hentam kenderaan yang halang laluan – polis

nibong-tebal-lorry-2-facebook-e1456119527784

Seakan sudah menjadi suatu kebiasaan terutamanya yang tinggal dan bekerja di sekitar Lembah Klang, apabila kadang kala kita ‘terpaksa’ meletakkan kenderaan kita secara double-park, dan adakalanya orang lain juga berbuat demikian. Apatah lagi jika melibatkan kawasan yang sesak seperti Telawi Bangsar, Damansara Uptown dan Taipan USJ.

Walau pun menyedari tindakan ini adalah menyalahi undang-undang, namun sikap ‘suka parkir terhampir dengan tempat yang ingin dituju’ (biar pun ada kawasan parkir di sekitarnya) atau pun mungkin kelam-kabut, tindakan tersebut dilakukan. Ada sesetengah individu yang berbuat demikian akan meninggalkan nombor telefon untuk dihubungi sekiranya kereta yang dihalang ingin keluar, atau pun sekurang-kurangnya melepaskan brek tangan.

Tetapi ada juga yang kurang sivik, tidak berbuat demikian. Parkir dalam keadaan lama dan entah lesap ke mana, hinggakan membuatkan pemilik kenderaan yang dihalang terpaksa membunyikan hon bertalu-talu, menunggu dalam masa yang lama dan mungkin boleh meletupkan amarah. Hingga ada yang mendorong menghentam atau melanggar kenderaan yang menghalang itu.

Ini ada pengingatan daripada Polis DiRaja Malaysia (PDRM) berhubung dengan isu ini. Menurut Ketua Polis Trafik Persekutuan, SAC Mahamad Akhir Darus yang memberitahu The Sun, “Saya ingin mengingatkan agar pemilik kenderaan tidak melanggar undang-undang biar pun berhadapan dengan insiden sebegini. Anda boleh menghubungi pegawai trafik atau majlis perbandaran untuk menunda kenderaan yang halang kereta anda.” Tambahnya lagi, tindakan ‘double-parking’ ini boleh dikenakan saman sehingga RM300.

Beliau turut berkata, gejala ‘double-parking’ sudah menjadi isu yang serius di Lembah Klang. “Dengan menghalang laluan pejalan kaki atau pun kenderaan lain, ia juga boleh menyebabkan risiko kemalangan yang melibatkan pejalan kaki atau merosakkan kenderaan lain. Sepatutnya anda mencari ruang parkir yang bersesuaian dan yang betul, bukan meletakkan kenderaan sesuka hati,” ujarnya lagi.

Pada Februari lalu, sebuah lori telah merempuh lebih 20 buah kenderaan yang diletakkan di bahu jalan di Nibong Tebal. Dalam kejadian terbabit, kesemua kenderaan mengalami kerosakan teruk dan pemandu lori terbabit mendakwa dirinya berang kerana sukar melepasi jalan tersebut yang dihalang oleh kenderaan-kenderaan yang diparkir di situ.

“Jangan ambil tindakan melulu kerana kita ada undang-undang,” tegasnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required