Mercedes-Benz G350d Professional – untuk ‘purist’

Mercedes-Benz-G350d-Professional-04_BM

Setelah menerima facelift setahun yang lalu, Mercedes-Benz mengumumkan varian baharu dalam barisan G-Class mereka iaitu Mercedes-Benz G 350 d Prodessional yang akan dilancarkan September ini. Varian ini dibina untuk mereka yang benar-benar “purist” dan hadir dengan pakej Off-Road, menurut Mercedes ia ideal untuk penggunaan off-road kelas profesional.

Seperti model G-Class yang lain, G 350 d Professional dibina berasaskan kerangka badan ladder-type, sistem pacuan semua roda (AWD) sepenuh masa dengan nisbah gear untuk off-road dengan tiga pilihan yang boleh dipilih secara elektrik serta pengunci differential 100%. Ia dijana oleh enjin V6 3.0 liter turbodiesel berkuasa 245 hp yang menjana 33% lebih kuasa berbanding model G 300 CDI Pro sebelum ini. Kuasa dari enjin dialirkan ke kotak gear 7G-Tronic tujuh-kelajuan automatik Mercedes, serta mempunyai penggunaan bahan api 9.9 liter untuk 100 km perjalanan dalam kitaran NEDC, 15.4% lebih baik dari sebelum ini.

Varian Pro ini dilengkapi dengan gril hadapan kemasan hitam matte dan roda aloi 16-inci lima jejari kemasan hitam, dibalut dengan tayar all-terrain bersaiz 265/70R16. Ia juga turut dilengkapi dengan suspensi yang ditala semula, yang menampilkan kelegaan tanah 10 mm tambahan (245 mm) dan sudut pendekatan/perlepasan yang lebih baik iaitu 36 dan 39 darjah (30/30 darjah pada G 350 d biasa). Ia juga berupaya membawa beban 592 kg dan keupayaan kapasiti menunda melebihi 3,200 kg.

Mercedes-Benz-G350d-Professional-03_BM

Bahagian dalaman menerima balutan sepenuhnya pada setiap bahagian. Papan pemuka 350 Pro diambil dari model W463, dan tidak mempunyai fungsi yang lebih banyak seperti papan pemuka W461. Ia juga dilengkapi dengan roda stereng pelbagai fungsi, kolum stereng elektrik dan tempat duduk hadapan yang boleh dilaras sebahagiannya berkuasa eletrik sebagai ciri standard. Lantai kabin dibina dengan permukaan anti-gelincir serta terdapat lubang membuang air untuk memudahkan bahagian tersebut dicuci dan dibersihkan.

Mercedes-Benz menawarkan beberapa ciri opsyenal yang terdiri dari bampar hadapan besi dengan cagak untuk sistem winch, gril pelindung untuk lampu hadapan bi-xenon serta cermin gelap untuk cermin sisi dan cermin belakang. Pakej ini juga menawarkan kemasan kayu pada kompartmen belakang dan peralatan untuk sistem hands-free. Pelanggan juga boleh memilih untuk memadankan para bumbung dengan tangga serta running board pada bahagian sisi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required