Proton diberi tempoh lima tahun pulihkan kewangan

Proton_Iriz_Review_-019

Kerajaan memberikan tempoh masa selama lima tahun bagi Proton untuk melengkapkan rancangan pemulihannya dan meletakkan keutamaan bagi syarikat pengeluar kereta nasional itu untuk melindungi rakan strategiknya, menurut The Star.

Akhbar berbahasa Inggeris terbabit melaporkan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata pinjaman mudah sebanyak RM1.5 bilion kepada Proton dengan dividen sebanyak 4% setahun selama lima tahun. “Proton perlu mencari rakan strategiknya dan mengimplementasikan pelan pemulihan ini dengan dipantau oleh pasukan petugas khas,” ujarnya.

Minggu lalu, Kerajaan telah menghulurkan bantuan tunai kepada Proton bernilai RM1.25 bilion menerusi Saham Keutamaan Boleh Tukar Boleh Tebus Terkumpul (RCCPS) di mana Kerajaan memegang kepentingan sebanyak 79.28% menerusi GovCo Holdings.

Mustapa berkata Kerajaan memilih untuk perkongsian ini sebagai cara terpantas untuk Proton menyelesaikan masalah kewangannya.

Mustapa

Proses ini pastinya mengambil masa yang agak lama, disebabkan penangguhan bantuan untuk Proton menyelesaikan krisis bersama para pembekalnya. “Syarikat ini amat memerlukan aliran tunai bagi membayar pembekalnya,” ujar Mustapa sambil menambah Proton telah meminjam sejumlah RM847 juta sejak 31 Mac 2015.

Sehubungan itu, Mustapa berkata perjanjian semasa ini adalah disertakan dengan terma dan syarat. Di mana Proton telah bersetuju untuk menukarkan pinjaman kepada saham dengan kadar 87 sen per saham dan kerajaan menerima 87 sen per saha,. Ia adalah 46% di bawah saham semasa Proton iaitu RM1.86 per saham.

Walau bagaimana pun, Kerajaan tiada sebarang niat dengan struktur pemulihan Proton ini untuk mengambil alih pengurusan, sebaliknya mahu membantu syarikat ini sahaja. “Kerajaan setuju dengan pinjaman mudah bernilai RM1.5 bilion untuk Proton kekal sebagai pengeluar kereta nasional, yang memberikan pekerjaan kepada 12,000 pekerja dan 50,000 pekerjaan dalam rangkaian pembekalan automotif tempatan,” jelasnya lagi.

Proton-Suzuki-MOU_-010

Mengenai rakan kerjasama strategik, sebelum ini Proton pernah mengadakan pembincangan dengan beberapa syarikat termasuk Volkswafgen dan General Motor, namun tiada sebarang kata putus diambil. Proton dilaporkan mahu memeterai perjanjian dengan Volkswagen pada tahun 2007, namun Kabinet tidak meluluskan sebarang keputusan yang dibuat pada saat akhir.

Selepas menjalinkan kerjasama dengan Mitsubishi dan Honda, Proton memeterai perjanjian dengan Suzuki bagi penghasilan model kenderaan, perkongsian platform, penjana kuasa dan teknologi automotif, di mana syarikat Jepun terbabit akan menyalurkan bantuan teknikal bagi produk dan skop terpilih.

Baru-baru ini pula, The Edge melaporkan Proton telah mengadakan perbincangan bersama PSA Group dan Renault. Di mana perbincangan tersebit dilakukan bersama syarikat induk Proton, DRB-Hicom.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required