Kerajaan dan DBKL tidak akan membayar sebarang pampasan untuk mangsa banjir kilat bulan lalu

Malaysia-Flash-Flood-2016

Kerajaan dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menegaskan sekali lagi tidak akan memberikan sebarang pampasan kepada mangsa banjir kilat di sekitar Lembah Klang bulan lalu. Ini kerana banjir tersebut merupakan “bencana alam,” lapor The Sun Daily.

“Kami tidak menimbangkan untuk memberikan pampasan kepada pemilik rumah dan kenderaan yang terjejas dalam banjir berkenaan kerana jumlah hujan yang turun pada hari tersebut adalah luar biasa, tidak dijangka, dan dikelaskan sebagai ‘bencana alam’,” kata Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Loga Bala Mohan.

Loga Bala menjelaskan jumlah hujan yang turun pada hari berkenaan adalah luar biasa tinggi. Beliau berkata Jabatan Perparitan dan Saliran Wilayah Persekutuan (JPSWP) merekodkan jumlah hujan 106.5 mm turun dalam masa dua jam, di mana sistem perparitan bandaraya berkenaan hanya mampu menampung sejumlah 70 mm.

Banjir kilat tersebut telah menyebabkan lebih dari 100 buah kenderaan tenggelam di pelbagai lokasi dalam bandar, yang bukan sahaja menyebabkan kerosakan, ia juga turut menyebabkan aliran trafik tidak bergerak untuk beberapa jam pada hari berkenaan. Sistem saliran yang teruk dipersalahkan atas kejadian banjir itu.

Menurut Loga Bala, operasi pembersihan longkang di kawasan yang terjejas telah pun dilakukan tepat pada jadualnya, dan DBKL akan memulakan kerja-kerja tebatan banjir yang dianggarkan menelan belanja RM85 juta. Usaha berkenaan termasuk meningkat taraf sistem saliran sepanjang anak sungai Air Batu, sungai Pantai dan sungai Klang dengan memasang sistem paip pada kawasan yang terlibat untuk menangani air hujan yang turun lebih dari 70 mm di Jalan Pantai Baru.

DBKL turut menasihati Universiti Malaya untuk menyelenggara tasik tadahan air banjir mereka yang dikesan berlumpur, menyebabkan ia tidak mampu untuk menampung lebih banyak air. Di Jalan Tuanku Abdul Halim pula, DBKL telah menukar paip armco dalam Taman Botani Perdana.

Pembinaan tasik tadahan air banjir bersebelahan lokasi berkenaan turut dicadangkan, bersama pembentung tambahan merentasi Lebuhraya Sultan Iskandar di bawah Taman Botani Perdana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required