Implementasi biodeisel B10 ditangguh sehingga diberitahu – data ditunjukkan tidak mematuhi piawaian

biodiesel1

Setelah dilaporkan mendapat bantahan minggu lalu, kerajaan dan sektor swasta akan menangguhkan implementasi biodiesel B10 (adunan 10% minyak kelapa sawit metil ester dengan 90% diesel petroleum) sehingga diberitahu kelak. Keputusan tersebut diambil selepas mesyuarat yang diadakan oleh Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), berikutan kegusaran yang dibangkitkan oleh Institut Automotif Malaysia (MAI).

Menurut laporan The Sun Daily, KPPK mengatakan tiada data cukup mengatakan biodiesel B10 memenuhi spesifikasi untuk semua pembuat automotif yang melabur dalam dalam program Kenderaan Cekap Tenaga (EEV) di Malaysia.

Antara yang hadir ke mesyuarat tersebut termasuk Ketua Setiusaha KPPK Datuk M. Nagarajan, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Persatuan Biodiesel Malaysia (MBA), Institut Automotif Malaysia (MAI), Kementerian Perdangangan Antarabangsa dan Industri (MITI) dan Persatuan Automotif Malaysia (MAA).

2016 Malaysian Bio-diesel Camerons drive - 1

“Ia bukan kerana kami tidak menyokong biodeisel B10. Tetapi ia berkenaan data saintifik dan yang ditunjukkan. Pembuat kenderaan perlu menghormati pelanggan mereka berhubung perlindungan waranti,” menurut sumber dari The Sun Daily.

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) mendakwa penggunaan biodiesel bergred lebih tinggi B7 mungkin boleh menyebabkan asid-tebal metil ester (FAME) bercampur dengan minyak enjin, seterusnya menyebabkan minyak pelincir tersebut menipis dan berkemungkinan besar menghasilkan enap cemar (sludge) di dalam enjin.

Banyak pengeluar automotif seperti BMW Malaysia, Isuzu, Toyota dan Volkswagen telah menzahirkan kebimbangan mereka berhubung implementasi biodiesel B10 ini. Mercedes-Benz Malaysia pula sebaliknya mengatakan enjin keluaran mereka tidak mempunyai masalah beroperasi menggunakan biodiesel B10 tersebut.

2016 Malaysian Bio-diesel Camerons drive - 2

“Telah dinyatakan pada mesyurat yang pandu uji telah dijalankan pada beberapa kereta berkuasa diesel turun dan naik jalan Cameron Highlands bukanlah ujian yang benar-benar menyakinkan. Adalah ideal untuk MPOB melakukan ujian makmal dengan kerjasama pembuat kenderaan yang berkaitan.

“Persatuan Pengeluar Automotif Jepun (JAMA) juga telah memberikan amaran kepada ahli mereka yang beroperasi di Malaysia agar tidak menggunakan biodiesel B10 yang dicadangkan oleh MPOB,” kata ahli majlis MAA.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Alson P on Jun 20, 2016 at 8:09 pm

    Jika biodiesel B10 melepasi piawaian euro5 standard emisi, maka implementasikan saja pengeluarannya besar-besaran..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Izetta on Nov 27, 2018 at 7:01 pm

    These activities, nevertheless, should be straightforward
    and play or if not, they need to get pleasant lessons to guide people.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required