Kia Sedona 2006-10

Hyundai dan Kia telah mengeluarkan notis panggilan semula terhadap lebih dari 400,000 unit kenderaan keluaran mereka di Amerika Syarikat berhubung empat masalah berbeza. Tiga daripada panggilan semula tersebut melibatkan jenama Kia, dua untuk Sedona (juga dikenali sebagai Carnival untuk pasaran lain) generasi kedua dan ketiga melibatkan Forte. Untuk Hyundai pula, panggilan semula ini melibatkan SUV Tucson.

Panggilan semula pertama terhadap Sedona melibatkan sejumlah 97,884 unit yang di produksi dari Jun 2006 hingga Ogos 2012. Kia mengatakan karat mungkin akan terjadi pada bahagian bawah lengan kawalan (control arm) sistem suspensi hadapan kerana ia terdedah pada air masin yang terdapat pada garam yang digunakan untuk jalan raya. Ini akan menyebabkan lengan kawalan tersebut patah, dan berisiko untuk menyebabkan kemalangan. Lengan kawalan pada kenderaan-kenderaan ini akan ditukar.

Panggilan semula kedua untuk Sedona pula melibat kenderaan yang diproduksi dari Jun 2005 hingga April 2014 yang berjumlah 219,800 unit. Selak pada penutup hud enjin kenderaan yang terlibat pada panggilan semula ini dikhuatiri melekat dan tidak terkunci setelah penutup hud tersebut ditutup. Ini mungkin akan menyebabkan penutup but berkenaan terbuka sendiri ketika kereta sedang berjalan jika selak utama dilepaskan. Untuk masalah ini, selak berkenaan mungkin atau ditukar atau dibersihkan dan dilincirkan semula, bergantung pada keadaan.

Panggilan semula ketiga melibatkan 5,245 Forte 2013 yang diproduksi antara September 2012 dan Oktober 2012. Untuk panggilan semula ini, skru yang memegang plat penahan retraktor tali keledar hadapan dikatakan tidak diikat sepenuhnya, menyebabkan plat tersebut mungkin akan patah. Kia akan menggantikan kedua-dua belah pemasangan lengkap tali keledar hadapan untuk memperbaiki masalah ini tanpa sebarang bayaran.

Panggilan semula terakhir pula melibatkan 81,000 unit Tucson 2016 yang dibuat antara Mei 2015 hingga Mac tahun ini. Masalah yang dihadapi Tucson ini adalah sama seperti Sedona, iaitu selak pada penutup hud hadapan yang melekat dan tidak mengunci penutup hud berkenaan setelah ditutup. Ini akan memungkinkan penutup hud tersebut terbuka sendiri ketika kereta sedang dipandu dan akan menyebabkan kemalangan. Hyundai akan menukar selak berkenaan pada semua Tucson yang terlibat dalam panggilan semula ini.