Laluan sambungan LRT Kelana Jaya dan Ampang bakal beroperasi 30 Jun ini seperti yang dijadualkan

lrt-depot

Laluan sambungan LRT Kelana Jaya dan Ampang akan mula dibuka bermula 30 Jun ini seperti yang dijadual, lapor New Straits Times.

Stesen LRT laluan Kelana Jaya terletak di bawah bidang kuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dan ia kini telah pun menerima surat sokongan dari pelbagai agensi. Pusat Sehenti (OSC) MPSJ juga telah menerima, memeriksa dan mengesahkan permohonan, termasuk Sijil Perakuan Siap dan Pematuhan (CCC) yang dikeluarkan oleh pihak arkitek.

Menurut CEO Prasarana Rail and Infrastructure Projects Sdn Bhd, Datuk Ir Zohari Sulaiman pihaknya telah menerima semua surat sokongan dari pelbagai agensi termasuk MPSJ, SYABAS, TNB, IWK dan Jabatan Bomba dan Penyelamat untuk tiga lagi stesen LRT laluan Ampang yang turut diletakkan dibawah bidang kuasa MPSJ. MPSJ OSC turut mengesahkan permohonan boleh dibuat pada Isnin, 27 Jun 2016 setelah CCC dikeluarkan oleh pihak arkitek.

“Setelah dokumen tersebut diserahkan dan disahkan oleh OSC MPSJ, permohonan CCC berkenaan disahkan lengkap,” tambah Zohari lagi.

LRT Kelana Jaya Line

Zohari mengesahkan dalam kenyataannya, pengenalan Akta Jalan, Perparitan dan Bangunan (Pindaan) 2007 pada 12 April 2007, CCC, yang juga merupakan proses pengesahan-sendiri menggantikan Sijil Layak Menduduki (CFO) yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa tempatan. Di bawah akta yang dipinda berkenaan, CCC akan dikeluarkan oleh arkitek atau jurutera yang memantau projek berkenaan. Ini adalah cara untuk mengatasi masalah yang timbul pada sistem sebelum ini, dan mewujudkan sistem penyampaian awam yang lebih cekap.

Zohari menjawab kebimbangan yang ditimbulkan oleh Presiden MPSJ Datuk Nor Hisham Ahmad Dahlan yang mengatakan MPSJ tidak meluluskan CCC untuk stesen-stesen LRT berkenaan kerana kekurangan tempat meletak kenderaan pada stesen-stesen tertentu.

Beliau menjelaskan perancangan dan pembangunan tempat meletak kenderaan di Stesen 4 (Subang Jaya) dan Stesen 7 (USJ 7) pada projek sambungan laluan LRT Kelana Jaya tidak termasuk dalam Pelan Bangunan yang telah diluluskan, berbeza dengan stesen lain. Oleh itu, ia bukan sebahagian dari CCC bangunan berkenaan.

Tempat parkir untuk dua stesen berkenaan akan disediakan sebagai sebahagian pembangunan hartanah yang lebih besar dengan kerjasama pemilik tanah bersebelahan. Sebelum itu, Prasarana akan menyediakan tempat parkir sementara untuk kemudahan orang awam sebagai langkah sementara.

LRT-Extension-Map

“Kami sedang berbincang dengan Sime Darby, pemaju utama di USJ Subang Jaya, dan berharap untuk memuktamadkan ruang untuk pembinaan pembinaan tempat parkir sementara dalam masa dua bulan sehingga tempat parkir kekal disediakan sebagai perancangan pembangunan yang lebih besar,” kata Zohari.

Beliau menambah, tanggungjawab Prasarana tidak terhenti setakat menyiapkan operasi LRT sahaja. Prasarana telah membina lebih dari 2,200 tempat parkir sepanjang laluan tambahan Kelana Jaya dan akan ia akan diteruskan. 30 bas juga telah disediakan yang akan beroperasi dalam frekuensi setiap 10 dan 15 minit sekali sepanjang 10 laluan antara Lembah Subang dan Putra Heights yang akan bermula 30 Jun ini.

“Untuk laluan tambahan LRT Ampang selebihnya, kami akan menyedikan 10 bas, untuk beroperasi dalam lima laluan baharu dari Bandar Baru Puchong ke Putra Heights pada frekuensi setiap 10 minit,” kata Zohari lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required