Uber tidak dibenarkan beroperasi di Sabah

uber cash payment

Nampak gayanya perkhidmatan Uber tidak diterima di Sabah. Selepas beroperasi kurang dari sebulan di Kota Kinabalu, Uber telah pun diharamkan beroperasi oleh Lembaga Perlesenan Kenderaan Komersial Sabah (CVLB), laporan The Star.

CVLB verkata, syarikat rangkaian pengangkutan ini dilihat sebagai perkhidmatan teksi “sapu” yang berorientasikan aplikasi dalam talian. “Kami mahu melayan semua pihak secara adil termasuk pemandu teksi sedia ada. Dan perkhidmatan teksi yang tidak berdaftar, adalah diharamkan,” ujar pengerusi CVLB Sabah Datuk Raime Unggi.

Beliau berkata, Uber baru saja beroperasi di Kota Kinabalu bulan lalu, namun kebanyakan pemandu teksi di bandar berkenaan telah terasa tergugat dengan kehadiran perkhidmatan tersebut. Raime turut berkata wakil Persatuan Pengusaha Teksi Kota Kinabalu telah mengadakan pertemuan dengan beliau dan menyuarakan bantahan terhadapan Uber. Malah meminta pihak berkuasa untuk menghalang perkhidmatan ini dengan segera.

Ketika ditanya, adalah CVLB Sabah akan memberikan kelulusan pada Uber untuk beroperasi, Raime berkata perubahan mungkin akan berlaku selepas kajian oleh Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) terhadap Uber dan lain-lain perkhidmatan seumpamanya menemui kata putus. Malah beliau turut mengatakan CVLB peka dengan keperluan untuk mempertingkatkan mutu perkhidmatan pengangkutan awam di negeri berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required