Toyota GT86 Initial D Concept – angkat AE86 sebagai watak penting pendekatan moden kereta sport Toyota

Initial-D-GT86-2016-1-e1467250017484_BM

Toyota UK telah menghasilkan model konsep istimewa – Toyota GT86 Initial D Concept – khas untuk memperingati watak ikon automotif dalam dunia anime Jepun, Toyota AE86 Sprinter Trueno GT-Apex milik Kedai Taufu Fujiwara dalam anime popular Inital D.

Model konsep ini diberikan imej AE86 yang dipandu oleh Fujiwara Takumi dalam ekspidisi pasukan Project D menakluk jalan bukit atau touge ke seluruh Jepun, menampilkan tema warna dua ton hitam-putih (atau lebih dikenali sebagai Panda) dan juga pelbagai peralatan JDM lain, serupa dengan model yang diambil inspirasi berkenaan.

Antara perlatan tersebut ialah roda aloi binaan khas dari RS Watanabe dan sistem suspensi TRD Sportivo lengkap dengan strut-bar dari Cusco. Bonet hadapan turut menerima bonet baharu dari binaan gentian karbon manakala lampu kabus hadapan turut dilapis dengan filem berwarna kuning, menyerlahkan imej AE86 Fujiwara Takumi. Tidak ketinggalan, penutup enjin GT86 ini turut disembur dengan warna perak, sebagai memperingati enjin 4A-GE ‘Silvertop – TRD Group A’ yang diperolehi oleh Fujiwara Bunta pada AE86 dalam anime berkenaan.

Perincian lain yang diberikan untuk mereplikakan GT86 kepada AE86 Intial D adalah pemdanan mud-flap pada keempat-empat ruang roda, spoiler belakang dibuka dan lensa lampu belakang dilapis dengan filem penapis berwarna hitam. Pelindung pemegang pintu dan penutup cermin sisi gentian karbon digunakan untuk meniru komponen plastik yang digunakan pada AE86.

“Sejak mula lagi, Toyota GT86 sememangnya dibina sebagai kereta untuk meraih perhatian peminat, sama ada dalam kemasan standard atau sebagai asas yang berpotensi untuk diubahsuai,” kata Joe Clifford dari pasukan projek istimewa Toyota UK.

“Dengan konsep Inital D ini kami bukan sahaja menunjukkan betapa pentingnya AE86 dalam mempengaruhi pendekatan moden Toyota terhadap kereta sport tetapi juga turut memperlihatkan bagaimana penampilan dan dinamik GT86 boleh ditingkatkan dengan aksesori selepas jualan yang mudah. Tetapi yang lebih penting dari semua itu, kami hanya merasakan ia adalah idea yang cool,” tambahnya.

Sememangnya pengenalan model konsep Toyota GT86 Initial D kepada dunia adalah idea yang sangat cool. Toyota juga turut meminta artis manga Sonia Leong untuk mereka latar belakang panorama untuk menjadikan GT86 sebenar ini sebagai watak dalam manga.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required