JPJ terima 429 aduan salah guna laluan kecemasan dalam sebulan – pesalah akan terus ke mahkamah

JPJ_EMERGENCY_LANE1

Salahguna lorong kecemasan oleh pengguna jalan raya telah dipandang serius oleh pihak berkuasa. Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Datuk Nadzri Siron, pemandu yang didapati menyalahguna laluan kecemasan akan terus dihadapkan ke mahkamah dan boleh dikenakan saman RM2,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali.

Beliau turut berkata, jabatan itu menerima 429 aduan daripada orang ramai berhubung kenderaan yang menyalahguna laluan kecemasan membabitkan 1,266 kenderaan sepanjang tempoh 22 Mei hingga 24 Jun lalu. Katanya, kebanyakan aduan yang diterima adalah aduan bergambar yang dihantar kepada emel aduan JPJ atau menerusi media sosial, laporan Berita Harian.

“Menerusi aduan yang diterima, kita sudah menghantar nota temu siasat kepada 219 pemilik kenderaan meminta mereka hadir ke mana-mana pejabat JPJ berhampiran untuk direkod keterangan.

“Kita memandang serius dan tidak akan berkompromi dengan pemandu yang melakukan kesalahan ini. “Pemilik kenderaan diberi tempoh 21 hari daripada tarikh notis dihantar dan kebiasaannya mereka yang disoal siasat mengaku melakukan kesalahan itu,” katanya pada sidang media Operasi Khas Motosikal Op Hari Raya Aidilfitri 2016 di laluan motosikal Plaza Tol Sungai Besi, malam tadi.

Beliau turut mengulas mengenai cadangan untuk lima lagi kesalahan utama jalan raya iaitu gagal mematuhi lampu isyarat, memotong di garisan berkembar, memotong barisan, menggunakan telefon bimbit ketika memandu dan tidak membenarkan kenderaan lain memotong untuk terus dikenakan tindakan mahkamah.

Katanya, ia masih di peringkat kajian. “Setakat ini kita menerima maklum balas yang baik daripada orang ramai berhubung cadangan itu. Kita masih menjalankan kajian secara mendalam bersama pihak Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya (MIROS) dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya berhubung perkara itu.”

Oleh kerana proses itu membabitkan kemampuan mahkamah dan proses pendakwaan, maka perkara itu mesti diambil kira bagi mengelak berlaku kesulitan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required