EAIC saran semak identiti pemandu lebih kerap

Bas-PLUS-Menora

Semak identiti pemandu kenderaan berat dengan lebih kerap dan berterusan. Ini merupakan saranan Suruhanjaya Intergriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) kepada agensi-agensi penguatkuasaan yang terlibat untuk mengenal pasti pemandu yang bermasalah dan mempunyai rekod saman lalu lintas tertunggak.

Langkah ini akan membolehkan tiga agensi utama iaitu Polis DiRaja Malaysia (PDRM), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap mereka yang terlibat.

“EAIC menyokong penuh penguatkuasaan undang-undang yang serius terhadap para pengguna jalan raya yang telah menyalah gunakan lorong kecemasan di lebuh raya dan jalan-jalan utama,” ujar Pengerusi EAIC, Datuk Yaacob Md Sam seperti yang dilaporkan Bernama.

Tegasnya lagi, tindakan tegas perlu dikenakan supaya pemandu yang cenderung melakukan kesalahan berulang atau melanggar undang-undang agar dapat dikesan dengan segera dan tindakan yang sewajarnya dapat diambil, seperti menggantung lesen memandu dan sebagainya.

Beliau mengulas kejadian bas yang merempuh 10 buah kenderaan lain berdekatan Terowong Menora Ahad lalu yang kemudiannya disahkan mempunyai 63 saman tertunggak di atas pelbagai kesalahan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required